Wie zijn de ouders van Albert(us) Overweg, geboren ca. 1720 ? OPGELOST

DoorTilburgerop19/02/2015 - 16:35

Albertus Overweg trouwt te Colmschate op 6-6-1748 met Janna (Johanna) Groot Velthuijsen.

In Colmschate laat dit echtpaar 9 kinderen dopen, t.w.:

Janna in 1749, Garrit in 1751, Garrit in 1753, Joannes in 1754, Antonius Joannes in 1758, Evert in 1759, Antonia in 1761, Antonia in 1763 en Antonius Joannes in 1765. De laatste trouwt met Gerarda Hunneman (alias Meijlink).

Voornoemde Albertus is nog in leven in 1792 (doopgetuige), Janna is nog in leven in 1790 (bij huwelijk jongste zoon).

Bij de doopgetuigen van zijn 9 kinderen wordt geen enkele Overweg genoemd.

Gezien het feit dat de eerste twee zonen Garrit heten, zou je kunnen  opmaken dat Albertus' vader ook Garrit zou heten.

Frappant is verder dat een zoon Evert heet. Er komt wel een Evert Overweg voor in Raalte. Overigens komen er daar nogveel meer voor, maar er wordt geen Albertus gedoopt.

Dus wie zijn de ouders van Albertus Overweg?

Reacties

afbeelding van ria van bessen

Gut, Wijhe ... ik heb daar helemaal niet aan gedacht.

Mooi dat Janna Gerrits daar genoemd wordt als doopgetuige, toch een bewijs dat ze bestaat. En familie.

Er zou nog een link moeten zijn naar de Hofmeijers en hun aangetrouwde familie en de ouders van Janna Jansen de vrouw van Albert Hofmeijer/Overweg

Bedankt voor de link Carolina!

Mark, Jan heeft een Hermen, .

Het is inmiddels al een heel dossier geworden, .

deze kinderen van Teunis en Mechteld heb ik teruggevonden

1]Jan Teunissen Hofmeijer X Maria Gerrits

uit dit huwelijk:

rk dp RAALTE 

1762 5 Aprilis - Hermanus F.L. Joannis Antonii op den Hofmeijer et Mariae Gerardi. Levante Hermina sorore patris - Pleegste.

zoon AREND JANS HOFMEIJER z.v. Jan Teunis Hofmeijer en Maria Gerrits

huwt

RK Raalte 9 Junii 1770 - als Arnoldus Joannis van de Hofmeijer et Maria Antonii van de Tijs te Boetele. Testibus Henrico Gerardi et Joanna Bernardi - Pleegst - cum disp. in 4to cons. gradu solvi.

uit dit huwelijk:

RK Raalte

1771 16 Aprilis - Antonia F.L. Arnoldi Joannis op de Hofmeijer et Mariae Antonii. Levante matre patris – Pleegst

Die 3tia Martii 1773 - Baptizata est Wilhelmina F.L. Arnoldi Antonii op 't Hofmeijers et Mariae Antonii. Levante [geen naam vermeld] matre matris - Pleegst.

10 Maji 1775 - Gerardina F.L. Arnoldi Joannis op 't Hofmeijers et Mariae Antonii. Levante Maria matre matris - Pleegst.

7 Aprilis 1778 - Joannes F.L. Arnoldi Joannis & Mariae Antonii aan Hofmeijers. Lev. Maria matre matris - Pleegste.

24 Octobris 1780 - Maria F.L. Arnoldi Joannis & Mariae Antonii aan de Hofmeijer. Lev. Maria Gerardi - Plegste.

3 Maji 1783 - Theresia F.L. Arnoldi Joannis & Mariae Antonii aan Hofmeijer. Lev. Lubberta Antonii - Pleegste

18 Octobris 1785 - Arnoldus F.L. Arnoldi Joannis & Mariae Antonii aan de Hofmeijer. Lev. Gerardina Joannis - Pleegste

f129 - Raalte, 6 jan 1787 - Verwalter Scholtus W. Barnecaate.Keurnoten Jan Pijffers en Hendrik Ouderaan.Verschenen is Maria Teunissen, weduwe van Arend Hofmeijer, geassisteerd door Lammert Olthof als haar momber. Zij wil zich in een tweede huwelijk begeven. Tot mombers over haar 7 onmondige kinderen (Teuntjen, Hermiena, Gerritdina, Jannes, Maria, Teresia en Arend) worden benoemd Willem Tijes en Jan Laarman. Zij nemen de momberschap aan.

De comparante bewijst aan haar 5 dochters ieder 40 gulden en een twillen bed, 34 pond ganzeveren, 4 kussens, een peuluwe, 2 vlassen en 4 andere beddelakens, een kist of 9 gulden, en dan nog aan de 4 laatstgenoemden ieder een zilveren beugeltas, ieder een zwart kleed als zij trouwen, een damasten rok en een stoffen jak, en aan de 2 zoons ieder 100 gulden en een bruin lakens kleed of 25 gulden, en nog het zilver van hun vader. Zij zal allen laten leren lezen en schrijven. Bij ziekte of zucht hebben zij een vrije ingang in hun ouderlijk huis.

hier hoort bij

Broekland 731 Grootreuveld Gerrit boerderij 42 M 1769 J Horsman Horsman M vader Broekland bouwman

Broekland 731 Reuveld Willemina 36 V 1775 A Hofmeijer Hofmeijer M beiden Pleegste bouwman

Broekland 731 Grootbisschop Myra boerderij 36 M mrt 1775 J Grootbisschop Grootbisschop H beiden Heino bouwman

Broekland 731 Balderman Aaltje 22 V 1789 T Balderman Balderman H in leven Linderte bouwman

Tijenraan 134 Bonschot Johannes bouwman 33 M 1778 Hofmeijer Tijs M beiden Pleegste bouwlieden

Pleegste 676 Hofmeijer Lambert bouwerij 46 M oct 1765 J Olthof Schulenborg M beiden Heeten bouwerij

Pleegste 676 Bosman Hendrikus bouwerij 23 M juni 1788 H Arends Bosmans M vader Boetele bouwerij

Pleegste 676 Smit Hermannus bouwerij 24 M jan 1787 J Hutten Smits D in leven Pleegste bouwerij

Pleegste 676 Nijmeijer Hendrik bouwerij 24 M mrt 1787 M Schutten Nijmeijers J vader Heeten bouwerij

Pleegste 676 Hofmeijer Arend bouwerij 26 M jan 1785 A Hofmeijer Thijs M beiden Pleegste bouwerij

Pleegste 676 Hofmeijer Teune 40 V april 1771 A Hofmeijer Thijs M beiden Pleegste bouwerij

Pleegste 676 Hofmeijer Therese 28 V mei 1783 A Hofmeijer Thijs M beiden Pleegste bouwerij

dorp Raalte 6 Kortenhorst Jan bakker 37 M 30 apr 1774 D Kortenhorst Meiners JP in leven Raalte herbergiers

dorp Raalte 6 Hofmeiers Gerritdina 36 V 1775 A Hofmeier Hofmeier M beiden Pleegste bouwlieden

dorp Raalte 6 Menger Gerrit knegt 36 M 1775 Menger Menger in leven Olst bouwlieden

dorp Raalte 6 Belt Gerit knegt 26 M 1785 Belt Belt in leven Coevorden bouwlieden

dorp Raalte 6 Bouwhuis Gerritdine meid 23 V 1788 Bouwhuis Bouwhuis vader Heeten bouwlieden

dorp Raalte 6 Nijland Arend lompekpmn 48 M 1763 B Nijland Feehof M beiden Raalte lompenkpm

dorp Raalte 6 Lauwrens Johanna 39 V 1772 W Lauwrens Janneken Bos vader Veessen daghuurder

2]Anna Teunis x Teunis Thijs

uit dit huwelijk :

Hendrikus Voorthuis op t' Thijs in Pleegst en Aaltjen Teunissen,

Jan Teunissen Harink en Hendriena Gerritsen,

Hendrik Kottrik en Derkjen Teunissen,

Hendrik Veldink en Hendriena Teunissen,

Willem Thijs en Magteld Teunissen,

Willem Posthoren en Janna Derksen, ehelieden, de laatste is de enigste dochter van Teune Teunissen en Derk Groote Swaaftink, Teuntje is overleden voor 22 mei 1761

Jannes Rosendal en Everdina Teunissen

VOT 1811 -  - - hier hoort bij

Pleegste 683 Teunissen Alida 70 V mei 1741 T Thijs Hofmeijer A beiden Pleegste bouwerij

Boetele 10 Thijs Machteld 62 V 1749 T Thijs Hofmeijer A beiden Pleegste bouwerij

MAAR

Het geboorte jaar van Alida oftewel Aaltje is 1741 - moeder Anna [de 2e dan]

is van 1725  ... [ dus 16 jr ... of 41 is niet correct .. OF ...

ligt hier het antwoord ... en moet de doopnaam ANNA soms

ALBERT zijn ? 

't is een gokje dat wel .

3]zoon Gerrit [volgens VOT 1811]

1 Februarii 1764 - Antonius F.L. Gerardi Antonii an de Smit et Joannae Diderici. Levante Maria Hofmeijer - Pleegste.

Pleegste 678 Smit Jan bouwerij 57 M 1754 G Hutten Karums A vader Heeten bouwerij

Pleegste 678 Smit Jan dekker 33 M mei 1773 Jan Smit Smits D in leven Pleegst bouwerij

Pleegste 678 Gerrits Derkjen 63 V 1758 G Hofmeijer Smits beiden Pleegste bouwerij

4] een Derk Hofmeijer

f483 - Raalte, 23 mei 1749 - Scholtus E. Westenberg.

Keurnoten Evert van Ketwich en Willem Overmars.

Verschenen is Teuna Jansen, weduwe van Gerrit Rensen, geassisteerd door haar bruidegom Derk Hofmeijer. Tot mombers over haar minderjarig zoontje NN, bij haar genoemde man in ehe verwekt, worden tot mombers aangesteld Teunis Jansen en Willem Teunissen. Zij zijn verschenen en nemen de momberschap aan.

Waarop de mombers met haar geconvenieerd hebben voor het vaderlijk goed van haar zoontje. Deze zal krijgen een gedeelte in een hooimate, genaamd de Hoornhorst, gelegen in het kerspel Wijhe, alsmede 100 gulden; hij zal de pacht van het land genieten met zijn 16e jaar, maar hij zal het geld niet kunnen vorderen voordat hij 25 jaar is geworden of eerder als hij gaat trouwen (dan bij de trouwdag te betalen). Het voornoemde kind zal in het lezen en schrijven onderwezen worden. Dienende heeft haar zoon ten allen tijde een vrije ingang in het ouderlijk huis.

hier hoort bij ? mogelijk hertrouwt ?

Heeten 574 Rensen Jan Gerrits bouwman 56 M 5 apr 1755 G Laarman Bleershorst M beiden Pleegste bouwlieden

Heeten 574 Rensen Gerritdina 57 V 13 juni 1754 D Hofmeier Tijs A beiden Pleegste bouwlieden

5]  Hermina - doopgetuige

6 ] Albert ?

afbeelding van Tilburger

Hoi Ria,

Dank voor de mooie aanvulling. Uit welke telling van 1811 haal je die info over Wilhelmina?

Ik denk ook dat het goed is om verder te zoeken naar de relatie tussen Jannsen jan Groot velthuis en de Hofmeijers.

Ik heb over haar familie al wel wat gevonden. Dat zal ik morgen even doorgeven.

Bij Jan Teunis Hofmeijer hoort nog een dochter volgens de telling 1811

Boetele 13 Hofmeijer Wilhelmina 65 V 1746 J Hofmeijer Hagevoorde M beiden Pleegste bouwman

Maria Gerrits is dus een Hagevoorde.

Heeft het zin om naar een familielijn te zoeken Albert zijn vrouw Janna Jansen m.b.t. de Hofmeijers ? Die moet er zijn.

Ze zouden achterneef en nicht kunnen zijn .. gezien de 3e graads verwantschap.

Of te wel beide achterkleinkinderen van één echtpaar.

afbeelding van Tilburger

Wat een extra info..... Geweldig!

Ik heb even alles samengevat:

Jan Teunis op Hofmeijer x Albertjen Gerritz.

Gevonden kinderen uit dit huwelijk:

1. Harmen, gedoopt Raalte (NG) 26-08-1688 en

2. Teunis (Tonis, Tonijs) Jan Hofmeijer (geboren vóór 1687, rotmeester Pleegst) x (ca. 1706) Mechteld (Mechteltjen, Machtelt) Gerrits (Gerrijts, Gerritz).

Kinderen:

1. Anna, gedoopt Raalte (NG) op 10-10-1706 en wrs. overleden vóór 1725

2. Jan, gedoopt Raalte (NG) 22-12-1709 x Maria Gerrits (kinderen uit dit huwelijk: Hermanus 5-4-1762 (vader was toen al wel 53 jaar) en Arnoldus (Arend) geboren ca. 1745 (geschat gezien datum huwelijk met Maria Teunis Thijs)

3. Herm, gedoopt Raalte (NG) 04-03-1712

4. Gerardus, gedoopt Wijhe (RK) 11-10-1722 (get. Joanna Gerrits mgl. van Geerlig Overweg) x Joanna Diderici. Gevonden kinderen uit dit huwelijk:
Antonius, gedoopt (RK) op 01-02-1764 te Raalte (get. Maria Hofmeijer - Pleegste)

5. Anna, gedoopt Wijhe (RK) 04-03-1725 (get. get. Joanna Gerrits mgl. van Geerlig Overweg) x Teunis Thijs. Gevonden kinderen uit dit huwelijk: Maria, geboren ca. 1745 x Arnoldus (Arend) Joannes Antonius van den Hofmeijer

Tussen 1712 en 1722 geen kinderen van dit echtpaar gevonden. In deze periode zouden de volgende kinderen kunnen zitten:

6. Hermina = doopgetuige

7. Maria = doopgetuige (mgl degene die NG/RK op 01/21-05-1751 te Colmschate trouwt met Willem Berends Derks Kappers)

8. Albertus (vernoemt naar zijn oma Albertjen ?) Teunis Overweg x Janna Jansen Groot Velthuis (hoofdonderwep van deze discussie)

9. Derk

Eerdaags ontvang ik de akte van Geerlig Overweg x Janna Gerritsen.

bericht 2

Nou.... in deze lijn kan dus heel goed een Albert zijn geboren ...

NG Raalte

*Harmen           1688           z.v. Jan Tonissen

08 26           mdr. Albertjen Gerritz

op Hoftmeijer te Pleegst           349/002

afbeelding van carolina

Die akte van overdracht in 1748 had ik gevonden via het stadsarchief Deventer (zie link). Als je bovenin zoekt op naam of boerderij, dan komt er na 'Enter' rechts 'Boerderijnamen' te staan.

Klik op boerderijnamen en je kan in de index verder gegevens aanklikken:

http://www.stadsarchiefdeventer.nl/?

Volgens mij zijn er in Wijhe 2 kinderen RK gedoopt van Hofmeijer; de naam Hofmeijer staat er niet bij vermeld, alleen 'te Pleegst':

11-10-1722 Gerardus zoon van Antonij Jans en Mechteldis Gerrits, getuige Joa Gerrits

04-03-1725 Anna dochter van Antonij Jans en Mechteldis Gerrits, getuige Joanna Gerrits

Zou dit dan de Joanna Gerrits zijn die met Geerligh Overweg was getrouwd?!

afbeelding van Tilburger

Dag Ria,

Ik heb even navraag gedaan bij iemand die ik ken in Deventer. Hij schrijft:

"De inventarisnummers 57 en 58 uit Archiefnummer 0857, het rechterlijk archief van het Schoutambt Colmschate, zijn de indices op de registers van vrijwillige zaken 1662-1659, respectievelijk 1763-1773. Te vinden dus in het Stadsarchief van Deventer."

De akte van Geerlig Overweg ontvang ik eerdaags.

Jij schrijft maandag:

"De 1e Teunis heeft een Hermen, zijn zoon Jan heeft een Hermen...".

Ik neem aan dat jij de Hermen bedoelt van 04-03-1713 (zoon van Teunis jans en Mechtelt Gerritsen).

Maar ik kan nergens diens zoon Jan (en zijn vrouw) vinden die op zijn beurt ook weer een Hermen heeft. Waar haalde jij dat vandaan?

afbeelding van Tilburger

Dankjewel voor de tip Ria.

Ik heb Deventer inmiddels ook een mail gestuurd.

Van Teunis Jans Hofmeijer x Mechteld Gerrits (Gerrijts, Gerritz) heb ik in Raalte 3 kinderen gevonden.

1. Anna, 10-10-1706

2. Jan, 22-12-1709

3. Herm, 04-03-1712

Mogelijk dat toch ook deze erbij hoort, m.n. omdat er slechts 1 Albert gedoopt wordt met een vader Teunis. Teunis moet dan wel hertrouwd zijn:

Jan Albert, 25-03-1718 (v: Teunis Jansz  m: Maria Neulen)

Ik was op zoek naar Janna, maar ik zat dus een jaar later begrijp ik nu ..

Voor het aanvragen van de akte..  denk ik dat je in Deventer moet zijn.

Weet jij waar je de indices transportaktes e.d. van Colmschate  kunt vinden?.

Ik zie op de site van Deventer wel een index vrijwillige zaken Colmschate, maar kan er verder niets mee.

afbeelding van Tilburger

Hoi Ria,

Wat stom zeg. Ja die heb ik gemist. Maar de doopdatum is 15-05-1750. Dochter Janna werd gedoopt op 05-06-1749.

In totaal dus 10 kinderen ipv 9.

Ik het bij het HCO al geinformeerd of ik die akte van Geerlig kan bestellen.

Zal voorts ook nader duiken in die Hermanussen. Daar ligt wel een belangrijk aanknopingspunten omdat hij ook de oudste zoon is van Albertus.

Pagina's