Voorouders Johan Christoffel Gustavus *8-3-1747 in ? + 16-12-1820 in Zwolle

Doordomuslucisop01/06/2015 - 11:15

Ik zoek de voorouders van Johan Christoffel Gustavus. Zijn vader heette Johannes en is geboren rond 1722. Zijn moeder heette Johanna Bekker en zal geboren zijn rond 1725.

Het lijkt er op dat ze in Zwolle gewoond hebben, maar de vraag is of ze er al generaties aanwezig waren. Gustavus is waarschijnlijk een patroniem. Ooit zal er nog een achternaam aan vast gezeten hebben, die vervolgens weggelaten is.

Uiteindelijk is onze tak van de Gustavussen naar Twente vertrokken, waar Pilippus, een zoon van Johan Christoffel trouwde met Janna Eshuis.

Ik hoop dat er iemand is die mij er meer over kan vertellen.

Groeten,

Harry Tanke

Reacties

afbeelding van domuslucis

Dank voor je reactie. Een huwelijksdatum heb ik ook niet kunnen vinden. Ben je toevallig bij mijn forumvraag gekomen of heb je ook bijzondere belangstelling voor deze naam?

Groeten,

Harry

afbeelding van ingrid

De familie Gustavus heeft tussen 1747 en 1755 kinderen laten dopen in Nijmegen. Daarvoor echter hebben ze jaren in Maastricht gewoond waar zij vanaf 1733 (5) kinderen lieten dopen. Een huwelijk heb ik daar (nog) niet aangetroffen.

Het huwelijk heb ik inderdaad gevonden. Waarschijnlijk 13 februari 1794. Is een beetje moeilijk leesbaar.

In de transcriptie van de doopboeken en het handgeschreven overlijdensregister van de ger. kerk in Zwolle heb ik echter niets kunnen vinden over de drie missende kindertjes Gustavus. (Heb gezocht op Gust-Mulder-Roelof)

Hoe dan ook. Ik ben heel blij met de vele ontbrekende gegevens die jullie voor mij hebben uitgezocht.

Nogmaals veel dank.

afbeelding van AFJ

Het huwelijk is in 1794 voltrokken, ondertrouw vond plaats op 1 februari (http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/zwolle_tr_736_179310-179404.pdf), maar ook vóór het huwelijk zijn er al twee kinderen in Zwolle gedoopt. Roelofje in 1790 en Johanna in 1791. Verder is er een kind van twee dagen oud in 1795 te Zwolle begraven.

Hallo André en Peter,

Inmiddels heb ik heel wat informatie over de familie Gustavus bijeen verzameld.

Wat ik nog mis is de huwelijksdatum van Johannes Christoffel Gustavus en Willemina Mulders.

Hun eerstgeborene, Christoffel, is op 6-9-1796 in Zwolle geboren. Zo staat het in de doopboeken van de Gereformeerde Kerk. Daarvoor zijn geen kinderen Gustavus geboren uit bovengenoemd huwelijk, dus het huwelijk zal voor september 1796 plaats hebben gevonden. Nu heb ik de trouwboeken van de Ger. Kerk doorgeworsteld van 1794 tot 1796 en geen huwelijk tussen beiden aangetroffen. Kunnen ze in een andere stad zijn getrouwd?

afbeelding van AFJ

Ik kwam in Maastricht via het overlijden van Elisabeth Gustavus in 1822 te Venlo, zij was een dochter van JCG en BCB: [https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeken/zoeken/document/a2apersonid/254184430/srcid/21840271/oid/36]; haar broer Philippe overlijdt trouwens in Maastricht in 1814: [https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeken/zoeken/document/a2apersonid/255630355/srcid/21557481/oid/36]. Mijn indruk was dat jouw voorouder wellicht naar deze broer is genoemd.

Barbara Catharina komt soms met de achternaam Gustavussin voor. Het lijkt mij een vrouwelijke vorm van de achternaam Gustavus. Misschien kun je uit die vorm iets afleiden over de herkomst van het gezin - ik ben zo'n -in-uitgang in Nederland zelf nog niet eerder tegengekomen.

Waaruit leid je trouwens af dat Johannes Christoffer en Johannes in Zwolle zijn geboren? Ze zijn nl. in Nijmegen gedoopt.

Zoals ik al zei was Johannes Gustavus bij zijn huwelijk met Willemina Rabbelje weduwnaar van Maria Moerkerken, dat staat er expliciet bij.

Groet, André

Ik vind het erg knap dat je de vier kinderen van Johannes Gustavus in Maastricht gevonden hebt. Ik ben wel nieuwsgierig wat je naar Maastricht heeft gebracht en niet bv. naar Lutjebroek..

Samengevat duikt het gezin in 1726 op in Maastricht. Ze krijgen daar vier kinderen. Rond 1745 verkassen ze naar Zwolle. Hier worden twee kinderen geboren: Johan Christopher en Johannes. De laatste drie kinderen worden geboren in Nijmegen.

In 1753 worden zie genoemd als lidmaten van de Lutherse kerk, terwijl al hun kinderen, ook die in Maastricht in de Lutherse kerk gedoopt zijn.

Dan nog de kwestie met Willemijna Rabbalje. In wie was wie wordt vermeldt dat zij in 1829 op 97 jarige leeftijd is overleden in Nijmegen. Zij was getrouwd met Johannes Gustavus.

In familysearch wordt het huwelijk gemeld van Johannes Gustavus met Willemina Rabbalje/ Rabbelier in december 1792. Dat zou dan een Johannes kunnen zijn die rond 1750 geboren is. Het verhaal kan echter ook zo zijn  dat de andere Johannes de oude, de katholiek, getrouwd was met Maria Moerkercken, die in 1791 overleed, waarna de katholieke Johannes hertrouwde met Willemina Rabbalje, die toen al 62 jaar was.

Is er nog iemand die meer weet over het leven dat de Gustavus(en) , Bonnin / Bonn, Bomm, Bonne of Boehmen in Maastricht geleefd hebben? Zijn ze daar getrouwd? In zoekakten.nl heb ik daarover niets kunnen vinden, maar daar ontbreken ook een paar jaartallen.

In ieder geval dank voor jullie naar mijn mening professionele inbreng!

afbeelding van AFJ

Met zoekakten.nl, http://www.bhic.nl, http://studiezaal.nijmegen.nl en wiewaswie zou je er toch moeten kunnen komen.

Ik raad je aan ook in Maastricht te kijken, zowel EL als NH, daar is al een doop uit 1733 te vinden van een kind van JCG en BCB (en ettelijke uit volgende jaren).

Mijn indruk op dit moment is dat de heren die met Willemina Mulder en Johanna Bekker waren getrouwd, broers van elkaar waren en dat ze allebei zowel als Johannes als Johannes Christoffel voorkomen.

Veel succes!

Ik heb geprobeerd deze akten in te zien, maar dat lukt niet zomaar. Heb je ook een volledige link voor mij naar de betreffende akten?

Pagina's