Trijntje Harmens (Bos) ca 1750 -1835

DoorJacquelineop01/06/2011 - 00:27

Hallo allemaal,

Misschien kan iemand me helpen met het volgende.
Her gaat om een r.k. voorouderlijke tak die dan weer in Steggerda Weststellingwerf, dan weer in Steenwijkerwold huwt en doopt.

Graag zou ik weten wie de ouders zijn van Trijntje Harms. Zij huwt in 1777 te Steggerda met Karst(Jochem) Klases.

Voor beiden wordt later de familienaam Bos gebruikt. Ze overlijden in Steenwijkerwold in resp. 1815 en 1835, de ouders worden daarbij niet vermeld.
Het echtpaar doopt (r.k. Steggerda) de volgende kinderen: 1778 Nicolaus; 1779 Nicolaas; 1780 Nicolaas; 1782 Grietjen; 1785 Geesjen; 1787 Hermannus; 1790 Anne; 1793 Trientien.
Nicolaas is uiteraard naar de vader van Karst, wiens moeder een Antje is.
Vanwege de vermeldingen bij de doopgetuigen is bekend dat Trijntje een zus Femmigje (Vimmchien) en een broer Harmen heeft. Harmen is afkomstig uit Steenwijkerwold. Een andere doopgetuige, eveneens uit Steenwijkerwold, is Berend Harmens, over wie echter niet expliciet vermeld staat dat hij een broer is.

Over Femmigje Harmens heb ik verder niets kunnen vinden.
Harmen Harmens huwt 1787 Aaltje Davids(Damhuis), zij dopen 1788 David en

Quote:
Steenwijkerwold D 1792-009 - 11-04-1792 - blz. 128 nr. 5
11 Hermanus f: l : Hermani Herms
cognomine Ursels et Altje Davids, levante Hermano Classen op ’t Tije

diezelfde toevoeging ook bij deze doop

Quote:
Mense aprili Steenwijkerwold D 1792-008 - 05-04-1792 - blz. 128 nr. 4
5 Jacoba f: l: A.rend Herms
cognomine Ursels, et Hintje Gerbers, Levante Geertje Geers Zuidveen

Dit is een mij tot dusver onbekend echtpaar, van wie nog meer dopen te r.k. Steenwijkerwold, o.a. een Bernardus. De vader heet ook wel Arnoldus. Het lijkt nog een broer van Trijntje Harmens? (Haar dochter Grietje doopt later o.a. een Arend, de herkomst van deze naam is nog niet duidelijk.)

De veronderstelde broer Berend Harmens heb ik nog niet echt geplaatst – vanwege deze doop


Quote:
Steenwijkerwold D 1799-014 - 29-10-1799 - blz. 143 nr. 3
29 David f: l: Francisci Janzen et
Dinae van Putten levante uxore
Bernardi Bosch Steenwijk

Vraag ik me af of dit het overlijden van zijn echtgenote is:


Quote:
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Historisch Centrum Overijssel
Algemeen Toegangnr: 123
Inventarisnr: 11731
Gemeente: Steenwijk
Soort akte: overlijdensakte
Aktenummer: 70
Aangiftedatum: 22-10-1830
Overledene Anna van Putten
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 18-10-1830
Leeftijd: 81
Overlijdensplaats: Steenwijk
Vader - -
Moeder - -
Partner Berend Bos
Relatie: echtgenote
Nadere informatie geboren te Steenwijk; ouders niet vermeld

In de akte staat dat zij de huisvrouw van Berend is – je zou denken dat deze dan nog in leven is, maar zijn overlijden kan ik in Steenwijk niet vinden na 1830. En ervoor trouwens ook niet.

https://www.familysearch.org/search/image/show#uri=https%3A//api.familysearch.org/records/pal%3A/MM9.1.i/dgs%3A004572150.004572150_00415

Nu vond ik te r.k. Steenwijkerwold dopen van een echtpaar dat heel goed in aanmerking lijkt te komen als ouderpaar voor de genoemde personen:

Quote:
Steenwijkerwold D 1743-017 - 17-07-1743 - blz. 45 nr. 5
17 Julij baptizari Geesje op 't woud Pater Herm
Berends Mater Griete Herms susceptrix Annegen Herms

Steenwijkerwold D 1746-008 - 14-04-1746 - blz. 51 nr. 2
14 Apr: baptiz: Gertrude op 't woud. Pater Herm Berents
Mater Griete Herms. susceptrix Aaltje Herms.

Steenwijkerwold D 1750-021 - 06-09-1750 - blz. 60 nr. 5
6 Sept. baptiz. Bernardii van 't Thij Pater Herm
Berends Mater Grietje Herms. Susceptrix Femmig Berents.

Steenwijkerwold D 1754-006 - 14-03-1754 - blz. 67 nr. 1
14 Mart: baptiz. Catharina op 't woud. Pater Herm Berents
Mater Grietje Herms. susceptrix Anna Hendriks

Steenwijkerwold D 1756-006 - 13-03-1756 - blz. 71 nr. 2
13 Mart: baptiz. Bernardum op 't woud Pater Herm Berents
Mater Griete Herms susceptrix Femmig Berents

Steenwijkerwold D 1759-003 - 18-01-1759 - blz. 77 nr. 8
18 Jan. baptiz. Hermannii op 't woud Pater Herm
Berends Mater Griete Herms susceptrix Aaltje Herms.

Steenwijkerwold D 1761-024 - 21-12-1761 - blz. 83 nr. 8
21 xb: baptiz. Arnoldum Patr: Herm Berents
Mater Griete Herms op t woud susceptrix Femmige Berends.

Behalve dus dat er hier geen Femmigje en Trijntje gedoopt worden.
Ziet iemand kans deze dopen te vinden, of misschien een heel ander ouderpaar, dat kan natuurlijk ook!

Groet, Jacqueline

[ 01. Juni 2011, 00:28: Bericht gewijzigd door: jacqueline ]

Reacties

afbeelding van Peter van der Woude

Voor 1721 dopen 'tWold is ook lastig.
Veel gereformeerden waren het zo zat dat de paapse kinderen daar gedoopt werden dat ze hun heil ergens anders zochten. De katholieken zullen zich er ook wel niet echt thuisgevoeld hebben. Kinderen werden dus vaak gewoon niet gedoopt.

Verder is duidelijk te zien dat de inschrijvingen niet per stuk werden ingevoerd, maar misschien wel per jaar, van losse briefjes, dan kan er natuurlijk makkelijk wat kwijtraken.

[ 02. Juni 2011, 20:57: Bericht gewijzigd door: Peter van der Woude ]

afbeelding van Jacqueline

Peter, ik heb e.e.a. ook nog niet durven invoeren! Maar het is wel een mooie mogelijkheid. Jammergenoeg kan ik verder nog niets vinden m.b.t. Dirk of Arend Berends, en van Femmigje Berends alleen vermeldingen als doopgetuigen. Misschien dit huwelijk, maar dan weer geen kinderen:

Quote:
Steenwijkerwold NG
146 29-04-1759 Marten Wichers jm StWold Femmichien Berents jd StWold

Ik had inderdaad ook begrepen dat Ursula/Essel(e) van Oldenzaal afkomstig zou zijn. Ik heb haar daar echter nog niet gedoopt gevonden.

groet, Jacqueline

afbeelding van AFJ

De vrouw van Berend Dirks heet in Oldenzaal bij de ondertrouw Essele Herms: vpnd

Groet, André

ps Oldenzaal was dus niet haar achternaam, ze kwam er vandaan.

afbeelding van Peter van der Woude

Dat laatste stuk van Berend Dircks zijn huwelijken gaat me een stapje te ver.
Tenminste zonder dat de kinderen/getuigen verder uitgewerkt worden.

gr.

Peter

[ 02. Juni 2011, 11:13: Bericht gewijzigd door: Peter van der Woude ]

afbeelding van Jacqueline

Ria, de foute inschrijving betreft dan het patroniem: Dirks i.p.v. Berends.
Het lijkt inderdaad een verschrijving te zijn, er is geen Herm Dirks en ook maar 1 Griete Herms.
Femmigen Dirks is dan de doopgetuige Femmigje Berends en ws deze dopeling?

Quote:
RK Steenwijkerwold D 1727-013 - 15-11-1727 - blz. 9 nr. 3
15 Nov. baptiz. Femmetje op 't woud Pater
Berend Dircks Mater Ursula Herms

Dit lijkt het huwelijk, te Steenwijkerwold NG

Quote:
29-11-1716 Berent Derks wedr Hessele Herms Oldenzaal

het eerste huwelijk:

Quote:
27-07-1690 Berent Derx jm Staphorst Geertien Albers jd Nederland

Wederom bedankt Peter!

groet, Jacqueline

[ 01. Juni 2011, 22:50: Bericht gewijzigd door: jacqueline ]

afbeelding van ria van bessen

Peter, als je soms de naam Euphemia bedoelt [foute inschrijving] dat is gewoon RK voor Femmigje.

groet Ria

afbeelding van Peter van der Woude

heb boven nog iets aangevuld.

verder denk ik dat dit een foute inschrijving is en het hier de doop van Femmigje betreft.

RK Steenwijkerwold:
21 Octob: baptizari Euphemia op 't woud
Pater Herm Dirks
Mater Griete Herms.
susceptrix Femmigen Dirks

Waarmee mogelijk gelijk de link is gelegd naar Hermen zijn vader , Berend Dircks.

Misschien vergezocht, maar zeker niet onmogelijk.

vervang 2x Dircks door Berends en je zit goed ;-)

[ 01. Juni 2011, 21:08: Bericht gewijzigd door: Peter van der Woude ]

afbeelding van Jacqueline

Heel erg bedankt Peter!
Die VT met Femmigje completeert het plaatje, en aan het huwelijk was ik nog niet toegekomen dus ik ben er erg blij mee.
Gisteravond vond ik nl pas tijdens het formuleren van de vraag die dopen in Steenwijkerwold, op een tijdstip dat ik eigenlijk in bed had moeten liggen - daar zal ik het dan maar aan wijten dat ik die link Catharina-Trijntje niet heb gelegd, want dat vind ik van mezelf eigenlijk wel te onnozel voor woorden!

groet, Jacqueline

afbeelding van Peter van der Woude

VT Steenwijkerwold 1748
Harm Beerens en Grietje Harms
kinderen <10 jr: Geesje, Femmegien
kinderen >10 jr: -
knechten en meiden: -

geen doop van Femmigje, maar wel geteld.

volgens mij is de gezochte Trijntje de gedoopte Catharina (1754)

Het huwelijk van Harm Beerens en Grietje Harms
NG Steenwijkerwold:
27-05-1742 Harm Berents jm StWold en Grietje Harms jd Onna
RK Steenwijkerwold:
27-05-1742 Herm Berends et Griete Herms op 't woud
Clara et Maria Sobben testes (de 2 dames zijn getuige bij veel huwelijken dus waarschijnlijk geen relatie)

mogelijke doop Harmen Berends NG 'tWold:
30-01-1718 Harm zn van Berendt Dircks
Berend Dircks laat verder dopen:
14-06-1711 Dirck zn van Beerent Dirx
30-06-1720 Arent zn van Berent Dircks

gr,

Peter

[ 01. Juni 2011, 20:49: Bericht gewijzigd door: Peter van der Woude ]

Pagina's