Plaatsen in Lenthe (Dalfsen, sinds 1818 Heino)

DoorTobias Bosop30/08/2017 - 17:46

Bij mijn onderzoek naar mijn voorouders Lindeboom kom ik (boerderij)namen tegen die ik niet kan plaatsen.

Assies Lindeboom (ovl. tussen 1722 en 1725) woonde eerst op de kleine Kolck in Zuthem (=?). Zijn zoon Jan Assies erft van zijn moeder de helft van de boerderij 't Wechele. Diens zoon Assien (1698-1769) wordt bij de doop van zijn kinderen in het doopboek van Heino aangeduid als Assien Lindeboom (1726), Assien Lindeboom aen den Krabbert (1730), Asien aen den Lindeboom (1732).

(Ik kom ook nog een Berent in den Lindeboom (1730) en Berent Lindeboom (1732); ik kan die verder niet thuisbrengen).

Assien overlijdt aan de N. Wetering in Lenthe. Dit adres staat ook bij de doop van de kinderen van zijn zoon Jannes.

In het begraafboek van Heino kom ik de volgende vermeldingen tegen: 
... woonachtig 
“aan het Schutten bij het Erve Wechele aan de Wetering in Lenthe” (1795),
“aan het Pomp Schutten bij het Erven Lindeboom aan de Wetering in Lenthe”(1796),
“‘t Pomp Schutten bij de Krabbe aan de Wetering onder Lenthe” (1800),
“‘t Schutten aan de Nieuwe Wetering bij ‘t Erve Wechele in Lenthe” (1805),
“‘t Schutten aan de Nieuwe Wetering bij ‘t Langeslag in Lenthe” (1810),
“bij ‘t Erve Lindeboom aan de Wetering in Lenthe” (1812)

Als ik het kadaster goed interpreteer lag Erve Wechele op wat nu Langeslag 41(A) is. (Pomp) Schutten kan ik niet thuisbrengen, evenmin als "de Krabbe" (is dat hetzelfde als de Krabbert, vermeld bij Assien (1730)?. Als ik de bronnen goed interpreteer woonden de Lindebooms op Erve Wechele. Ik vermoed dat Erve Lindeboom een alternatieve naam is, maar heb daarvoor geen bewijs. 
Weet iemand meer over bovengenoemde plaatsaanduidingen?

Reacties

afbeelding van Tobias Bos

OPGELOST

H.J.A. Overkamp van VERENIGING VOOR HEEMKUNDE 'OMHEINING' TE HEINO wees mij op zijn boek Oud Boerenland, deel III waarin de boerderijen voorkomen.

afbeelding van Tobias Bos

Aanvullend:
Onder de lidmaten (moet zijn: zielen) van Heino in 1798 is ook een opgave van huisgezinnen in de buurschap Lenthe die van oudsher tot de kerk van Heino hoorden:

1. 't Wegele
  2. Nieuw Wegele
  3. Pomp Schutte
  4. Lindeboom
  5. 2 Pomp Schutte
  6. A Kloosterman
  7. Bethlehem Herberg
  8. Langeslag herberg

In het trouwboek Civiel wordt in 1802 vermeld dat Evert (zoon van Jannes) geboren is  aan de Krabbe aan de Nieuwe Weteringe onder Dalfzen. Het lijkt dat Lindeboom en Wechele toch verschillende boerderijen zijn, en dat Krabbe en Lindeboom wel gelijk zijn. Maar ik hoor graag beter