Op zoek naar biologische ouders van Gerardus (Joop) Evers geb. 5 jan 1929

DoorBert1979op13/10/2017 - 14:02

Ik ben op zoek naar de Biologische ouders van mijn opa Gerardus (Joop) Evers. Hij was woonachtig te Enschede en later te Haaksbergen. De achternaam Evers is afkomstig van zijn adoptieouders. Ook zijn geboortedatum 05-01-1929 te Lonneker, weet ik niet 100% zeker. Joop is afgestaan door zijn biologische moeder, waarvan de vermoedelijke naam Anneke Vaanholt is. Het afstaand van Joop is waarschijnlijk in goed overleg gegaan. Anneke was destijds woonachtig te Lonneker. Waarschijnlijk is de achternaam Vaanholt een aangetrouwde naam en heeft zij ten tijde van de geboorte van Joop nog haar meisjesnaam gehad. Dit is alleen niet zeker. Wat wel bekend is, is dat mijn opa (overleden 15-01-2007 te Enschede), haar wel heeft gekend. Echter heeft hij hier nooit over gepraat. Mijn moeder weet te vertellen dat hij wel eens heeft aangegeven dat zijn half broer/zus in zijn fietsenzaak in enschede is geweest, maar meer ook niet.

Is er iemand die iets meer weet van dit verhaal? of wellicht  weet waar ik e.e.a. kan vinden?

Ik hoor het Graag. Gr. Bert

Reacties

afbeelding van Francis van den Berg

Beste Bert,

Bij kinderen geboren uit ongehuwde moeders werd er vrijwel altijd een (toeziend) voogd benoemd. Gegevens daarover worden bijgehouden op de zogenoemde voogdijregisterkaarten. Deze worden bewaard in de archieven van de kantongerechten. Ik heb hierover al eerder iets gemeld op dit forum: https://www.historischcentrumoverijssel.nl/forum/algemene-discussie/voogdij. Er zijn geen openbaarheidsbeperkingen voor de raadpleging van de voogdijregisterkaarten.

De voogdijregisterkaart van uw opa heb ik gevonden in het archief van het Kantongerecht te Enschede (toegangsnummer 0109, inventarisnummer 3364). Hieruit blijkt dat uw opa op 5 januari 1929 is geboren in de gemeente Lonneker als Gerhardus Vaanholt. Zijn moeder was Susanna Wilhelmina Antonia Vaanholt.

Wilt u meer informatie, dan kunt u contact met mij opnemen door te klikken op mijn naam boven dit bericht en vervolgens op de knop 'Contact'.

afbeelding van Bert1979

beste pieper. dat zou ik erg waarderen. wellicht dat mijn moeder deze neef ook kent? 

weet even niet wat handig is. dit forum lijkt me nml niet de plek om dit soort info te delen. moeten maar even uitvinden of je ook prive naar elkaar kunt mailen.

gr. Bert

afbeelding van Pieper

Dag Bert,

Ik heb jouw opa vroeger goed gekend. Heb verschillende foto's van hem. Mogelijk kan ik je wel een naam en adres doorgeven van een neef van hem die ongeveer even oud is als je opa en die je waarschijnlijk meer informatie kan geven over z'n biologische moeder.

afbeelding van ria van bessen

Is er een huwelijksboekje in de familie bewaard gebleven van je opa en oma? Daar zou ook een aantekening over de adoptie in moeten staan, in ieder geval wordt daarin zijn voornaam juist weergegeven.

Met dat dopen van het kindje NN Oonk bedoelde ik dat ze in Losser woonden. Wellicht wonen daar nog nazaten, die je eventueel kunt benaderen?

afbeelding van Bert1979

jaqueline. 

het zou inderdaad helpen wanneer ik de geboorteacte van mijn opa zou vinden. echter weer ik niet 100% zeker of hij bij geboorte wel Gerardus heette. maakt dus zoeken nog lastiger

afbeelding van Bert1979

ria. ik zag het staan. masr lees dat dit om nn oonk gaat. levenloos geboren in 1950.

dus gaat dat niet om mijn opa. 

ik ga idd eens achter de huwelijksacte van mijn opa en oma aan.

bericht 2

Als je in mijn 1e bericht op de naam Anna etc. klikt dan kom je automatisch op de pagina van wiewaswie of www. Daar staat ook een overlijden van een kindje van haar, én onderaan staat dat de ouders in Losser wonen.

afbeelding van Jacqueline

Hallo Bert,

Via http://www.delpher.nl/ en de al door Ria genoemde site nog twee mogelijkheden:

Bruidegom:Johann ten Vaanholt

Beroep kellner

Geboorteplaats Rheine, Amt (Westfalen)

Leeftijd 28

Bruid Johanna van de Haar

Beroep dienstbode

Geboorteplaats Rheine, Stadt (Westfalen)

Leeftijd 26

Vader van de bruidegom Antonie ten Vaanholt

Beroep textielarbeider

Moeder van de bruidegom Maria Bornebroek

Vader van de bruid Brand van de Haar

Moeder van de bruid Hendrikje Hovestad

Gebeurtenis Huwelijk

Datum 19-10-1929

Gebeurtenisplaats Enschede

Opmerking weduwnaar van Grietje Buist

De huwelijksakte is in te zien via zoekakten.nl, huwelijken Enschede 1929, fiche 239 https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939L-9N9W-CD?i=238&cc=2026211 en daaruit blijkt dat de bruidegom in Lonneker, en de bruid in Enschede woonachtig is.

Op 31-03-1931 wordt uit dit huwelijk in ieder geval zoon Antonie geboren. Online is een verwijzing naar een familiebericht te vinden waaruit blijkt dat deze is gestorven 03-03-2012 te Noordwijk, ook de naam van zijn echtgenote wordt vermeld.

Verder:

Bruidegom: Jan Koershuis

Beroep kapper

Geboorteplaats Enschede

Leeftijd 22

Bruid Antonie Jeanne ten Vaanholt

Beroep textielarbeidster

Geboorteplaats Mülheim aan de Ruhr

Leeftijd 23

Vader van de bruidegom Hendrikus Johannes Antonius Koershuis

Beroep textielarbeider

Moeder van de bruidegom Zwaantje Harms

Vader van de bruid Antonie ten Vaanholt

Beroep Winkelier

Moeder van de bruid Maria Bornebroek

Gebeurtenis Huwelijk

Hoewel ik de naam Anneke als afgeleide van Antonie wat minder waarschijnlijk vind.

Ook dit echtpaar krijgt kinderen, zo blijkt uit de historische krantendatabase, evenals het door Ria genoemde echtpaar.

Dit vanwege de genoemde halfbroer- of zus!

De geboorteakte van je opa aanvragen lijkt inderdaad de enige manier om zekerheid te krijgen. Gegevens over geboortes zijn pas na 100 jaar openbaar. Ik weet niet of je ze eerder kunt krijgen als je kunt aantonen dat de persoon in kwestie is overleden en je een nazaat bent?

Succes met zoeken!

Goeienavond Bert,

Het is mogelijk dat de gezochte persoon deze is ?

Anna Albertha Geertruida Vaanholt

Beroep confectienaaister

Geboorteplaats Losser

Leeftijd 21, ze huwt 26-04-1932 met J.F. Oonk uit Oldenzaal.

zie https://www.wiewaswie.nl/nl/zoeken/

Als je de huwelijksakte van je opa aanvraagt, dan zal daar vermoedelijk ook een aantekening bij zitten van de adoptie, wellicht staat daar meer bij vermeld. En ook de geboorteakte van je opa aanvragen?