Mysterieuze Onbekende als voorvader

DoorStefan Wagenaarop29/06/2017 - 18:27

Hallo

 

Mijn naam is Stefan Wagenaar en heb mij zonet aangemeld, op aangeven van een doorverwijzing van een medewerker van: “Historische Kring Dalfsen”. Momenteel ben ik bezig met het uitzoeken en onderzoeken van mijn stamboom (stamboom van mijn levenslijn, dus alleen maar voorouders).

 

Ik heb contact gezocht met HKD, omdat ik in mijn stamboom een mysterie probeer op te lossen. Het grootste gedeelte is opgelost op het moment dat ik een verhaal op internet vond [ZIE LINK]. Echter is het voor mij nog niet compleet opgelost, er mist namelijk nog wat.

 

http://theoarchief.blogspot.nl/2015/10/man-trouwt-met-stiefdochter.html

 

De zoektocht die ik op dit moment aan het uitpluizen ben en het proberen boven water te halen van dit mysterie, hebben mij tot dit forum geleid. Ik hoop daarom via deze weg, hulp te krijgen in mijn zoektocht.

 

Dan nu het feit, waar het allemaal om draait. Ik ben opzoek naar de “echte” vader van Hermina de Leeuw. Via HKD ben ik al een klein beetje wijzer geworden, maar de naam van deze meneer ontbreekt mij nog steeds [ZIE TEKST]

 

Beste Stefan,

 

Bijgaand een uitgebreid antwoord op uw vraag. Echter het enige dat u weten wilt, staat er niet in: "wie was de vader van Hermina (Mina) de Leeuw". Hermina is geboren in het huis van opa Albertus de Leeuw dat in de kom van het dorp stond. Hij is haar de volgende dag ’s avonds om zeven uur samen met 2 getuigen [buren] gaan aangeven bij de burgerlijke stand van de gemeente Dalfsen. De burgerlijke stand was aan huis bij een winkelier die daarbij wethouder en ambtenaar van de Burgerlijke Stand was. In de geboorteakte wordt alleen vermeld dat Dirkje de Leeuw is bevallen van een dochter Hermina. Hermina is naar haar oma de Leeuw genoemd.

 

Om een onecht kind [een buitenechtelijk kind] te kunnen laten dopen moest de [in dit geval protestantse] moeder voor de kerkenraad verschijnen en haar ‘onegt’ kind tonen [meestal met haar vader of voogd]. Ze moest schuld bekennen vanwege haar hoererij en de naam van de vader noemen. In de doopdienst moest de moeder [Dirkje] naar voren komen en nogmaals schuldbelijdenis doen, nu voor de hele kerkelijke gemeente.

De kerkenraad vermeldt de doop in haar notulen. Eenmaal hebben we gecontroleerd of de naam van de vader ook in de notulen stond. Dat was toen niet het geval. Er is een soort privacy in acht genomen. Mogelijk is de naam in andere gevallen wel vermeld. Dat hebben wij niet verder onderzocht. De kerkenraad notulen van de Hervormde Kerk van Dalfsen worden bewaard in het HCO in Zwolle. Misschien bent u een keer in de gelegenheid om daar te gaan kijken of in dit specifieke geval er wel een naam van een vader is vermeld. In de bijlage staat een voorbeeld uit Zwolle vermeld waarbij de vader van het ‘onegte kind’ wel wordt vermeld. Uw voorouder: de weduwe Zwaantje de Leeuw-Wiegmink is daarbij doopgetuige.

 

In 1844 woont Dirkje in het dorp bij een andere familie in huis. Haar ouders ondervonden mogelijk veel negatieve reacties van hun klanten waardoor Dirkje uit huis is gegaan. Ze heeft zich blijkbaar als zelfstandig naaister gevestigd en is niet meer in loondienst. In 1839 was ze wel ergens in dienstbetrekking. Daar kunnen twee redenen voor zijn. Ten eerste: ze wilde niet meer afhankelijk zijn van de wensen van een baas of ten tweede: ze kon in Dalfsen nergens meer werk krijgen. In 1844 bevalt ze opnieuw van een onbekende. Er wordt een vroedvrouw ingeschakeld bij de bevalling. Haar ouders worden nergens genoemd. Ook bij haar huwelijk in 1845 zijn ze niet aanwezig.

 

Ik ben dus opzoek naar de “echte” vader van Hermina de Leeuw. Zoals te lezen valt in bovenstaande tekst, wordt mij geadviseerd om naar het HCO te Zwolle te gaan: [De kerkenraad notulen van de Hervormde Kerk van Dalfsen worden bewaard in het HCO in Zwolle], echter is dat voor mij niet niet mogelijk in verband met beperking. Daarom wil ik vragen of er iemand is die (in de buurt woont, soms tot geregeld in het archief van HCO te vinden is), voor mij dit is zou willen opzoeken en het eventueel door geven van informatie. Dit is voor mij de enige mogelijkheid nog om van deze onbekende persoon, een “bekend” voorvader van mij te laten worden.

 

Bij interesse, zal ik meer informatie geven (van wat ik weet), zodat de zoektocht wellicht wat soepeler en tijdbesparend verlopen kan. Ik hoop een reactie te ontvangen.

 

In ieder geval alvast hartelijk dank voor het lezen van mijn oproep.

Vriendelijke groet, Stefan Wagenaar.

Reacties

afbeelding van Stefan Wagenaar

Hallo Frits.

 

Allereerst wil ik u bedanken voor het reageren en voor het aanbod.

 

Ik zal is even kijken of ik iets kan vinden, waar u wat aan kunt hebben. Ben er zelf even een paar weken niet mee bezig geweest, dus moet er ook even weer voor gaan zitten en erin komen. Ik weet niet of ik u hier een prive bericht kan versturen met mijn email adres, anders moet ik even kijken naar een andere manier.

afbeelding van van'tspijker

Stefan,

Ik wil bij gelegenheid, als ik weer eens in het HCO kom, (kan enkele weken duren !!) voor je kijken.

Geef me dan wel op  in welke documenten, bij voorkeur met inventaris nummers die je digitaal wel zult kunnen vinden, met precies aangegeven wat je dan hoopt te kunnen vinden.

Als je me dan je email adres bekend maakt, kan ik foto's doormailen.

Ik hoor het wel,

groeten,  Frits.

afbeelding van ria van bessen

Je kunt altijd het HCO vragen of ze voor je willen kijken. Daar zal dan wel voor betaald moeten worden, maar deze mogelijkheid is er [of was] er altijd wel.

afbeelding van Stefan Wagenaar

Vanwege het grote tekort aan reacties, op of over mijn gestelde vraag/vragen, moet ik in een teleurstellende bui, mezelf er maar bij neer leggen, dat er niemand is, die mij hiermee verder kan/wil helpen. Ik wil bij deze de gene bedanken die mijn bericht(en) heeft gelezen of beantwoord, voor de genomen moeite. Dank daarvoor.

afbeelding van ria van bessen

Ik had dat al gelezen Stefan, maar ik heb er dus een andere mening over. Maakt verder niet uit, maar wel voor diegene die eventueel zou gaan zoeken voor je in het HCO.

Dan zou ik ook laten onderzoeken, wie eventueel de vader is van de zoon Willem die door de vroedvrouw wordt aangegeven, want misschien is het wel dezelfde man en staat dat vermeld bij eventuele notities van de kerkenraad en dan in het jaar 1844 en niet bij de doop van Hermina.

afbeelding van Stefan Wagenaar

Bij het HKD hebben ze geen kopie neem ik aan, omdat ze me van daaruit dus al doorverwezen naar HCO. Er is bij gemeld dat ze alles overgedaan hebben naar hier en dat ze het dus niet meer in bezit hebben. [ZIE TEKST]

[Om een onecht kind [een buitenechtelijk kind] te kunnen laten dopen moest de [in dit geval protestantse] moeder voor de kerkenraad verschijnen en haar ‘onegt’ kind tonen [meestal met haar vader of voogd]. Ze moest schuld bekennen vanwege haar hoererij en de naam van de vader noemen. In de doopdienst moest de moeder [Dirkje] naar voren komen en nogmaals schuldbelijdenis doen, nu voor de hele kerkelijke gemeente.

De kerkenraad vermeldt de doop in haar notulen. Eenmaal hebben we gecontroleerd of de naam van de vader ook in de notulen stond. Dat was toen niet het geval. Er is een soort privacy in acht genomen. Mogelijk is de naam in andere gevallen wel vermeld. Dat hebben wij niet verder onderzocht. De kerkenraadnotulen van de Hervormde Kerk van Dalfsen worden bewaard in het HCO in Zwolle. Misschien bent u een keer in de gelegenheid om daar te gaan kijken of in dit specifieke geval er wel een naam van een vader is vermeld. In de bijlage staat een voorbeeld uit Zwolle vermeld waarbij de vader van het ‘onegte kind’ wel wordt vermeld. Uw voorouder: de weduwe Zwaantje de Leeuw-Wiegmink is daarbij doopgetuige.]

afbeelding van ria van bessen

Dag Stefan,

Hebben zij bij de HKD dan geen copie van de doopboeken van ná 1811 ?  Dat mag je toch verwachten bij een Historische Kring.

Als Derkje geen belijdenis heeft gedaan, dan zul je niets vinden. Dat ze schuld moest belijden, is [volgens mij] echt iets van de vorige eeuw en niet van die tijd.

Maar ... als ze dus belijdenis heeft gedaan, dan zul je wel een aantekening vinden, want zal er besloten worden door de kerkenraad dat ze niet aan het Avondmaal mag voordat ze haar 'zonde' belijdt. Maar of daar dan de naam van de vader ook vermeld wordt, ik denk niet dat het de kerkenraad daarom gaat.  Tenzij de verwekker ook belijdend lid is...

Ze zit dus in je reeks?

Dan zul je ook wel weten dat Zwaantje Wiechmink de zus is van Adolf Wiegmink?  de onderscholtus van Wijhe? En dat er nog een zus Femmigje is die laat dopen in Maastricht?

afbeelding van Stefan Wagenaar

Hallo Ria.

Ik heb dit doorgekregen via HKD, dus het is een citaat. Of er daadwerkelijk een doopakte is... weet ik echt niet. Ze hebben mij daarom ook naar hier doorverwezen en ik hoop dat er iemand is, die dit voor mij is zou willen bekijken. Het is voor mij de enige kans nog (als de vader van Harmina daadwerkelijk vermeldt wordt op de akte), om deze tak in mijn stamboom verder te kunnen ontdekken. Als de vader onbekend blijft... blijft er een heel groot "onbekend" vlak in de stamboom.

Trouwens, sorry voor het wat laat reageren.

afbeelding van ria van bessen

bericht 2

Wat ik ook niet helemaal begrijp is, dat de geboorte van Hermina is geregistreerd als kind van Albertus de Leeuw én Derkjen de Leeuw op 8 11 1839 [aktenr 119]

En dat Willem de Leeuw geregisteerd is op 15 05 1844 als onechte zoon van Derkje de Leeuw en vader NN [aktenr 51]

 

afbeelding van ria van bessen

Dag Stefan,

Je schrijft of citeert.

In de bijlage staat een voorbeeld uit Zwolle vermeld waarbij de vader van het ‘onegte kind’ wel wordt vermeld. Uw voorouder: de weduwe Zwaantje de Leeuw-Wiegmink is daarbij doopgetuige.

Wat bedoelt men hier precies mee, en welke doop is dat dan?

Albertus de Leeuw komt oorspronkelijk uit Zwolle. Hij is de zoon van Robertus de Leeuw en Zwaantje Wiechmink en is volgens eigen opgave geboren op 20 juli 1786.

Albertus vertrekt uit Zwolle met een akte van idemniteit op 2 jan 1809.

Het NG huwelijk vond te Dalfsen plaats op 18 dec 1808. Hij heeft een dochter Zwaantje [1809]  en een dochter Derkje geb 12 mei 1811 [70/176] volgens het register civique en hij heeft als beroep - kleermaker.

Ik betwijfel trouwens of de naam van de vader wel zal staan in de kerkelijke notulen.

De grootvader heeft het kind bij de BS aangegeven en daaruit concludeer ik dat het kind dus ook bij hem is opgegroeid.

Er was geen dus noodzaak om de naam van de vader bekend te maken voor de kerk in die tijd zoals voor 1800 wel gebruikelijk was om tijdens de barensnood de a.s. moeder te dwingen de naam van de vader bekend te maken omdat als de moeder zou sterven het kind nl onder de zorg van de diaconie zou vallen, als er verder geen familie was of als de moeder was verstoten.

Is het trouwens wel zeker dat het kind is gedoopt?