Margaretha van Twickel(l)o * abt1550

Doordomuslucisop29/11/2016 - 20:49

Een van mijn voorouders is Margaretha van Twickel(l)o. Zij was getrouwd (ongeveer 1570) met Johannes Hampsink uit Oldenzaal. Zij hadden in ieder geval 2 kinderen: Margaretha en Adriaan. Margaretha is weer een voorouder van mij. Zij was getrouwd met Herm Heikers. Het stel (Margaretha en Johannes)  had meer kinderen die allemaal (?) in Twentebestand terug te vinden zijn.

Een aanwijzing voor de voorouders van Margaretha zou de naam Adriaan kunnen zijn. In verschillende documenten wordt nl. de naam Adriaan Averhaegen van Twickelo genoemd, maar deze Adriaan zit te ver in de tijd (eind 16e, begin 17e eeuw). Toch heb ik het vermoeden dat Margaretha hier wel degelijk aan verwant is. Mogelijk zit zij toch in de lijn Frederik van Twickel (geboorte en sterfdatum kloppen volgens mij niet) of zijn vader Johan II van Twickelo. Deze was met Adriana van de Rutenborg getrouwd.

Ik ben benieuwd of iemand van jullie nog ideeen heeft. Alvast dank voor jullie reacties.

Harry

Reacties

afbeelding van domuslucis

Hallo Margaret,

Dank voor je reactie. Dit is inderdaad een ingewikkeld vraagstuk. Mijn vermoeden is dat Margareth van Twickelo een onecht kind is van één van de zonen van Johan II van Twickelo. Dat baseer ik op het feit dat er over haar niets te vinden is over haar afkomst. Bij personen van aanzien zou dat toch wel het geval moeten zijn. Haar naam en echtgenoot (Johannes Hampsink) worden in ieder geval in een rechterlijk stuk genoemd en dus is haar naam daarmee erkend mag je van uitgaan. Herman van Twickelo, zoon van Johan II, was ook Heer van Borgbeuningen en hij leefde in de tijd dat Margareth werd geboren. Borgbeuningen ligt op korte afstand van Oldenzaal, waar de Hampsinks woonden.

Echter, er zal wel nooit een definitief bewijs komen dat mijn vermoeden bevestigd wordt. Het is niet anders.

Met vriendelijke groet,

Harry

afbeelding van blauwe_parel

Dag Harry,

Helaas heb ik niet echt een antwoord op je vraag, maar het volgende.

Ik heb diverse personen van Twickele/van Twickelloe/van Twickelo in mijn bestand tussen de 14e en 17e eeuw en voor zover bekend in Kampen en mogelijk in Deventer.

Helaas zit er geen Margaretha, Adriaan, Johannes Hamsink en Herm Heikers tussen.

Wel een Frederik van Twickelo & Grete Sicke Pelgrimsdochter. Deze Frederik zou een zoon zijn van Hermand II van Twickelo de Oude & Jutte van Eerde. Ik heb helaas geen jaartallen, ik vermoed 15e eeuw.

Margaret

Margaret