Linthorst rond 1700

DoorGodwinop21/04/2014 - 17:04

Rond 1700 leven er 3 mannen met de patroniem/achernaam: Assies (Esies, Asjes) Linthorst. Dit zijn Jan, Gerrit en Lambert. Zijn krijgen kinderen vanaf: Jan 1698 te Heino, Gerrit 1711 te Heino en Lambert 1711 te Zwolle. Ik heb geen echtgenotes van hen.

Is er een link tussen deze 3 mannen te leggen/bewijzen? Weet iemand wat hun voorouders waren?

Groeten,

Godwin

Reacties

afbeelding van ria van bessen

Nee, dat is niet het geval. Wellicht wel de namen onder bron via de GI plus een datum. Maar dat weet ik niet zeker.

afbeelding van H. van Dijk

Zijn die testamenten ook digitaal te raadplegen?

bericht 2

Maar deze Jan Linthorst is niet Jan Assies Linthorst, die was met Hermine Egberts Hengevelt gehuwd

Ja, zij is gehuwd met Jan Linthorst. Zij is de dochter van Gerrit Pothof en Gerrigjen Ijsseldijk en ze heeft een broer Dirk. Volgens testament van 17 sept 1788 Zwolle.

afbeelding van H. van Dijk

Ik vond noch een Jan Linthorst, zoon van Assien (Asjen) Linthorst en Johanna Schutte te Zwolle.

Hij is geboren op 04-07-1748 in Zwolle en gedoopt op 07-07-1748.

Hij woonde in 1812 aan de Waterstraat 179 te Zwolle. (Image 226 bevolking Zwolle 1811-1813,zoekakten.nl)

Kan iemand mij vertellen of dit de Jan Linthorst is die gehuwd is met Gerrigjen Pothof? 

Deze Jan Linthorst is overleden 17-01-1830 in het Binnengasthuis in Zwolle.

Hein van Dijk.

Gerrit Asjes woont in Lente, op de Linthorst.[Dalfsen]

Jan Asjes Linthorst  getrouwd met Hermina Herms ; kinderen Assien Jansen, Hermen Jansen, Janna Jansen en Geertuit Jansen - voogd wordt Gerrit Asjes op de Linthorst

Ng Zwolle

13-05-1720

Jan Assijs weden. op de Linthorst en

Arentjen Jan j.d. int Gagel

tot Der Heino sullen ook de geboden gaen

attestatie gegeven om tot Heijno te trouwen den 18 Meij 1720

Dopen NG Lenthe zit inderdaad in Heino, maar daar wonen ze niet.

Trouwaktes Dalfsen hebben een fiks hiaat.

Bovenstaande gegevens komen uit het oud rechterlijk archief.

Lammert weet ik zo 1,2,3 niet. Zegt me niets.

Er is ook een geslacht Jan Simon Lindhorst

afbeelding van Janny Lalkens

Trouwboek Zwolle:

Ondertrouw 11 october 1710:

Lambert Assies j.m. op de Linthorst en Webbegien Jurriëns, wed. van Lubbert Gerrits  beijde te Schelle.

S.: get. de vrouw van Jan Assies Linthorst en de hare Jan Canon tot Oldeneel

de proclamatien gaan mede tot Hieno

Attestatie gegeven naar Heijno den 2 Oct.1710      (Zie Vpnd transcriptie P. Klunder)

waarbij ik me afvraag, of Lambert van Spoolde een andere persoon is als deze Lambert Assies. Of dat Lambert Assies toch ook wel eens Lambert van Spoolde werd genoemd.

Register 50e penning Zwollerkerspel Boek 651  1722-1735    bewerking Henri Wolf:

folio 9   op 5 aug. 1722 heeft Lambert van Spoolde bekent ( zo staat het daar in 1722, met een t) gemaakt, dat hij van HWGeb. erfgenamen Bentinks toe Werkerenop 25 juli heeft aangekogt een morgen in het Nieuwe Land voor 3200 gulden.

In Spoolde was een gebied dat zo heette. Ik weet niet precies waar in Schelle de Linthorst stond. Ik dacht altijd:in het noorden.

Mocht Lambert van Spoolde toch nog dezelfde zijn als Lambert Assies, dan zou de Linthorst op de grens Schelle/Spoolde kunnen liggen. Bij boerderij De Venus heb je dat ook: ligt op de grens van Schelle/Spoolde. Meestal rekent men dit erf tot Schelle, soms tot Spoolde.

Daarom noem ik die Lambert van Spoolde hier toch maar even. Ik weet verder niets van hem. Ook van die Lambert Assies niet. Heb die naam Lambert van Spoolde wel al vaker gezien, maar weet niet meer, hoe en wat.

Uit het eerste huwelijk van Webbegien, met Lubbert Gerrits, blijft een zoon Gerrit Lubberts over, volgens voogdijstellingsakte.

ORA Zwollerkerspel, bewerking J.Rientjes, boek 617, oude nummering:

f379 - 31 okt 1716 - Richter Wilhelm Vriesen.

Keurnoten Jan Aelberts en Jacob Jansen.

In het Gericht zijn verschenen Gerrit Assies Linthorst en Jannegien Rutgers, tutore marito, eheluiden. Zij verklaarden wegens verstrekte en ten genoegen door hun ontvangen penningen schuldig te zijn aan Jan Jansen Cloosterman en diens erfgenamen een kapitale somma van 100 goudguldens. De rente is jaarlijks 4 procent. Zij stellen voor het voorschreven kapitaal en de interest tot een speciale hypotheek en onderpand twee morgen land in Segdoorn onder dit kerspel van Zwolle gelegen, zijnde vrij eigenlijk goed, onbezwaard met enige uitgangen of renten.

- Dr. Abraham Gerhard Vriesen, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten voor dezen mede tekenen en zegelen.

[Geen aflossing vermeld].

Gerrit en Jan Assies zullen broers zijn geweest, vermoed ik. Vanwege de momberschap van Gerrit voor de kinderen van Jan, toen Jan hertrouwde. Of Lambert er ook bijhoorde, weet ik niet. Vermoedelijk ook wel, zie zijn huwelijksgetuige: de vrouw van Jan Assies.

Wil je de namen van de gedoopte kinderen en de doopdatum van de kinderen van Jan, Gerrit en Lambert Assies hier gaan vermelden? Dan kan ik beter zoeken. Van Jan weten we al wat namen van zijn kinderen, maar misschien zijn er enkele jong overleden, die daarom niet in de voogdijstelling genoemd hoefden te worden.

En er zijn nu ook namen van de echtgenotes van Jan, Gerrit en Lambert bekend. Mogelijk zijn er voor Gerrit en Lambert ook nog namen van 2e echtgenotes. Zou kunnen.

Ik heb wel eens gehoord, dat er mogelijk 3 boerderijen Linthorst waren. In ieder geval die in Lenthe en vermoedelijk in het randgebied van Schelle ook eentje.

Hartelijke groeten Janny