Joannes Poulus (c.1764-1825)

DoorABM van Helsdingenop18/01/2017 - 00:36

Op 17 augustus 1793 in de Zwolle NG Trouwboek was ondertrouwt Johannes Poulus, een soldaat, met Johanna Friskes/Friskus. 

In de 1812 Volkstelling, zijn ouders worden genoemd: Poulus Poulus en Margrita Rosen, van Maastricht. 

Ik hebben zoekt op de site AlleLimburgers maar heb gevonden niets, behalve een aantal mogelijke records in Borgharen

Is er een bronnen in Overijssel / Zwolle dat informatie over zijn afkomst kan geven?

Dankuwel, ABM van Helsdingen

Reacties

afbeelding van ABM van Helsdingen

Dank je wel, ik denk dat dit moet zijn doop zijn. Ik kan nu verder verder terug in de tijd van hier.

afbeelding van helen

Dat is vast de juiste!

In deze index staat de doop van Joannes 5-8-1763 en van broers en zus. Franciscus (vorige pagina), Joanna Catharina en Rutgerus:

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-D1GS-VMX?i=65&cc=1404156

afbeelding van klunder

Wellicht iets om verder uit te zoeken:

in Echt (Limburg) wordt begraven 11-11-1795 (overleden 10-11-1795) Paulus Paulissen, oud 83 jaar, geboren in Echt, man van Margareta Roosen.

Letterlijk staat er: Anno 1795 Die undesima Novembris sepultus est Paulus Paulissen conjux Margaretha Roosen in hac parochia natus, qui obiit decima eiusdem mensis circa horam secundum nocturnam, atatis sua circiter anno octogesimo tertio.

afbeelding van helen

Graag gedaan.

Wij proberen inderdaad stukjes informatie te vinden die u mogelijk nog niet had en waarmee u misschien verder kunt komen.

De andere Paulus had ik neergezet, omdat deze mogelijk hertrouwd kan zijn met mevr. Rosen

Naaijster kan het inderdaad ook zijn.

Verder ben ik het eens met Klunder.

Als er staat dat Johannes in de buurt van Maastricht gewoond heeft, dan betekent dit niet dat zijn ouders daar woonden.

afbeelding van ABM van Helsdingen

Dank u voor al deze stukjes informatie. Maar dit Paulus Poulus is niet van Maastricht, noch is zijn vrouw belde Margaretha / Grietje Rosen, dus hij is het onwaarschijnlijk dat Joannes Poulus 'vader in mijn opinie.

Met betrekking tot IJster / Eijsden, las ik het trouwinschrijving nauwer en denken dat het woord is Naaijster [= Naaister].

afbeelding van helen

IJster (bij trouwinschrijving) is geen plaats in Nederland.

Mogelijk was het Eijsden, dat klinkt bijna hetzelfde als IJster en ligt in de buurt van Maastricht.

Holsemaker is klompenmaker?

afbeelding van klunder

Er staat niet echt dat hij uit Maastricht komt.

Reg. van alle huizen 1812, Wijk 1e Diezerstraat 86:

Johannes Poulusen, geboren aug, 1764, gehuwd, holsemaker, zoon van Poulus Poulusen, landman, en Margrita Rosen, gewoond hebbende bij Maastricht, ouders overleden, hij woont in de Mantiessteeg.

afbeelding van helen

In soldaten-genealogie staat wel deze:

Paulus Paulusse, geb. te Mil, soldaat.

Diende in 1753 onder kapitein Daandels in het regiment van Luitenant-generaal Lindman, infanterie regiment 701c

Huwelijk te Heusden met Adriana Dekkers 13-5-1753

Kinderen geboren te Breda: Paulussen/Pauwels

In garnizoen te Bergen op Zoom 1774/1776

26-1-1776 begraven te Heusden

Huwelijksdatum nagekeken en die klopt, volgens index trouwen van militairen.

Er staat bij dat hij in garnizoen is te Heusden en dat zij geboren is te Breda, wonend in Heusden.

afbeelding van helen

3e

Bentinck was Infanterie Regiment 675a, in elk geval tot 1695 in Deventer.

Helaas geen latere vermelding. 

Mogelijk werd het eerste kind gedoopt in Deventer?

afbeelding van helen

2e

Gemberberg moet zijn Genverberg, volgens "Mijn stad mijn dorp".

Zwolle. Ter Pelkwijkpark 22, appartementgebouw Genverberg (genoemd naar het voormalig bastion Genverberg).

Het bolwerk is gerealiseerd in 1606. Het was omringd door de stadsgracht en de stadsmuur, die ter hoogte van de huidige Kerkstraat stond. Een poort, tegenover de Hagelstraat, gaf toegang tot dit bolwerk, dat gebruikt werd als bewaar- en bergplaats van het geschut. 

Pagina's