Jan Egberts van Berkum X Geertje Jans, Zwolle 1709

DoorJacquelineop29/07/2011 - 18:35

Uit een vandaag door mij ontvangen parenteel van Egbert Petrus van Berkum het volgende:

Quote:
I. Egbert Petrus van Berkum. Egbert is overleden. Egbert trouwde in 1666 met Maria Jans. Maria is overleden.
Kind van Egbert en Maria:
1. Hendrik Petrus Jan Egberts, geboren omstreeks 1697 in Zwolle. Volgt II.
II. Hendrik Petrus Jan Egberts. is geboren omstreeks 1697 in Zwolle, zoon van Egbert Petrus van Berkum (zie I) en Maria Jans. Hendrik is overleden. Hendrik begon een relatie met Geertje Jans. Geertje is overleden.
Kind van Hendrik en Geertje:
1. Petrus Jansz. van Berkum, gedoopt op 06-11-1709 in Zwolle volgt III.

Deze Petrus Jansz. van Berkum trouwt 07-04-1737 in Hoorn met Dirkje Jacobus Dekker. Zijn doopdatum komt uit het archief van Hoorn.

Het nageslacht in Hoorn is in ieder geval RK, en de enige doop in Zwolle op de aangegeven datum is dat idd ook:

Quote:
06-11-1709 wordt te RK Hoornsteeg gedoopt Petrus Aloysius van Berckem, zoon van Joan Egberts van Berckem en Geertje en dan volgt er iets wat ik niet kan lezen - zou iemand mij kunnen vertellen wat er staat?

Afgaande op deze doop, lijkt in het parenteel e.e.a. door elkaar gehusseld? Ook zonder de doop is al duidelijk, dat iemand die ca. 1697 is geboren, in 1709 geen kind kan dopen.

Ik probeer het huwelijk van Jan Egberts en Geertje te vinden, dat is nog niet gelukt.

Een Jan Berents trouwt te Zwolle NG in 1701 met een Grietje Berents. Ik dacht even dat zij het misschien waren, maar toen vond ik een doop van hen vrijwel gelijk met een doop van het andere echtpaar. Deze:

Quote:
Zwolle NG 22-11-1712 Hendrik Jan Egberts Geertje Janssen

Weet iemand iets meer over deze familie?

groeten van Jacqueline

Reacties

afbeelding van Janny Lalkens

Hallo

In Bergkloosterboek 812/216:
17-2-1741 de wed. van Jan Egberts van berkum F 0.17.0

en blz. 212 ( het werkt hier van achteren naar voren, naar het midden, met de inschrijvingen):
1-12-1741 Jan Egberts uijt de Bruggenhoek
Comsomsie [wat inhoudt, dat er niet betaald hoefde te worden]

Of 1 van de 2 bij dit gevraagde gezin hoort, weet ik niet. Het lijkt me geen echtpaar, omdat dan ook de vrouw onbetaald begraven had kunnen worden.

Met vriendelijke groeten, Janny

afbeelding van ria van bessen

Dag Jacqueline,

Zwollerkerspel deel 621 – opm. deze zijn RK

f371 - Zwol, 26 mei 1742 - Tomas van Muijden JUDr, Scholtus van Zwolle
en over Zwoller Carspel.
Keurnoten Jacob Cornelis en Reijnier Velthuis.
In het Gericht zijn verschenen zijn Peter van Barkum en Jan Sle, beiden woonachtig in deze stad. Zij hebben met plechtige ede verklaard, dat Jan Egberts van Barkum, getrouwd geweest aan Geertjen [geen achternaam vermeld] en Derk van Barkum, getrouwd aan Janna Teunis, beiden halve broers van vaders zijde zijn geweest van Alowijsea van Barkum, onlangs ongetrouwd overleden tot ter Gouw, alsmede dat de eerste Jan Egberts nagelaten heeft vier kinderen, Hendrik Jans, Peter Jans, Marigien Jans en Jan Jansen van Barkum, alle nog in leven zijnde. En de laatste Derk van Barkum heeft 6 kinderen, met namen Peter, Gerrit, Berent, Egbert, Maria en Grietien van Barkum, allen nog levende. De comparanten geven voor redenen van wetenschap op, dat zij beiden naverwanten van alle voorgemelde personen waren, en hiervan hun [onse] attestatie verzocht is.

Op de zoektocht Teunis Hendriks had ik al aangegeven dat er een RK familie van Berkum is.

Peter van Berkum wordt genoemd als getuige en wonende in Zwolle in 1742

groet Ria

[ 30. Juli 2011, 00:24: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

afbeelding van Janny Lalkens

Hallo Jacqueline

Over deze familie weet ik niks, maar wat betreft je vraag over Geertje.... enz.
Zou daar kunnen staan: Geertje H. Suss. wat kan betekenen susceptrix en dat zou getuige kunnen zijn. Daarna N.N. en dat is zoals je weet Nomen Nescio, de naam weet ik niet.
Dus de getuige is bij naam niet bekend.

Hartelijke groeten, Janny

Pagina's