Jan Egberts van Berkum X Geertje Jans, Zwolle 1709

DoorJacquelineop29/07/2011 - 18:35

Uit een vandaag door mij ontvangen parenteel van Egbert Petrus van Berkum het volgende:

Quote:
I. Egbert Petrus van Berkum. Egbert is overleden. Egbert trouwde in 1666 met Maria Jans. Maria is overleden.
Kind van Egbert en Maria:
1. Hendrik Petrus Jan Egberts, geboren omstreeks 1697 in Zwolle. Volgt II.
II. Hendrik Petrus Jan Egberts. is geboren omstreeks 1697 in Zwolle, zoon van Egbert Petrus van Berkum (zie I) en Maria Jans. Hendrik is overleden. Hendrik begon een relatie met Geertje Jans. Geertje is overleden.
Kind van Hendrik en Geertje:
1. Petrus Jansz. van Berkum, gedoopt op 06-11-1709 in Zwolle volgt III.

Deze Petrus Jansz. van Berkum trouwt 07-04-1737 in Hoorn met Dirkje Jacobus Dekker. Zijn doopdatum komt uit het archief van Hoorn.

Het nageslacht in Hoorn is in ieder geval RK, en de enige doop in Zwolle op de aangegeven datum is dat idd ook:

Quote:
06-11-1709 wordt te RK Hoornsteeg gedoopt Petrus Aloysius van Berckem, zoon van Joan Egberts van Berckem en Geertje en dan volgt er iets wat ik niet kan lezen - zou iemand mij kunnen vertellen wat er staat?

Afgaande op deze doop, lijkt in het parenteel e.e.a. door elkaar gehusseld? Ook zonder de doop is al duidelijk, dat iemand die ca. 1697 is geboren, in 1709 geen kind kan dopen.

Ik probeer het huwelijk van Jan Egberts en Geertje te vinden, dat is nog niet gelukt.

Een Jan Berents trouwt te Zwolle NG in 1701 met een Grietje Berents. Ik dacht even dat zij het misschien waren, maar toen vond ik een doop van hen vrijwel gelijk met een doop van het andere echtpaar. Deze:

Quote:
Zwolle NG 22-11-1712 Hendrik Jan Egberts Geertje Janssen

Weet iemand iets meer over deze familie?

groeten van Jacqueline

Reacties

afbeelding van Jacqueline

Dat is heel mooi Janny, die eerdere Petrus, want nu heb ik het huwelijk gevonden; veel eerder dan ik gedacht had op grond van de dopen in 1709 en 1712.

Quote:
Zwolle NG
27-03-1697 27-04-1697 Jan van Barchum j.m.
Geertien Jansz j.d.
SG. de vader
HG. de wed: van Adolph Caneel en huijsvrouw van Jeremias Grontman

Zwolle RK Bogenkerk
??-05-1697 Jan Egberts van Berkum et
Geertie Jans
Maria van Blockhoven et Hadwina Jans

De vier nagelaten kinderen van Jan Egberts worden in de akte van Ria met name genoemd, en daar zit maar 1 Peter bij!

Als de huwende Egbert in 1697 de juiste man is (en dus de vader van Alowijsea) dan trouwen vader en zoon op dezelfde dag!

groeten van Jacqueline

afbeelding van Janny Lalkens

Hallo Jacqueline

Via VPND zijn er in de Zwolse katholieke doopboeken ook nog aardig wat Van Berkums te vinden. Ik kwam nog een kind van Egbert en Geertje tegen als bijvangst toen ik een ander huwelijk wilde aanvullen met dopelingen. En dat deed ik om te kijken of dat echtpaar katholiek zou kunnen zijn.

Statie Hoornsteeg blz. 53 25-9-1698 Petrus p. Jan Egberts m. Geertien Jans susc. Aeltjen Lambers.

Nu weten we dus, dat Geertje ook nog Jans heette en dat ze in ieder geval een zoon hebben gehad die Petrus/Peter Jans heette. Er werd in de akte van 1742 een Peter Jans genoemd. De in 1698 gedoopte Petrus heette niet ook nog Aloysius. Als die Peter uit 1698 in 1742 nog wel leefde, was Petrus Aloysius dus een tweede persoon.

Ik had een huwelijk gevonden van een Egbert van Berckum, weduwnaar en Catrina Starckebom J.D.
Haar getuigen de vrouw van Jan van Berckum en Hend: van Berckum. Ze zijn 27 april 1697 ( 727/138) op het Stadthuis getrouwd. Hij heeft een erfuiting gedaan, die ik in Zwollerkerspel niet kon vinden, dus hij zal dat mogelijk in Zwolle hebben laten registreren. Vanwege dat stadhuis dacht ik aan een katholiek huwelijk, wat dan meen ik toch ook nog in de NG trouwboeken moest worden genoteerd. De attestatie werd meegegeven voor het stadhuis.

Voorlopig heb ik alleen een eerste kind gezocht, katholiek gedoopt dus: Hoornsteeg blz. 58 Michael p. Egbert van Berkum m. Catharina Gertruid Steurkeboom suscepet N.N.

Verder werd er 23-10-1698 ene Harmanna gedoopt, vader Joes. van Berkum, moeder Helena Klock (?) Getuigen ene Van Berkum en nog iemand, H. Heydensatie?

Op 20 juli 1699 Lucretia , vader Hendrik van Berkom moeder Elizabeth van de Ese Getuige Hendrina van Berkom.

Zoveel in korte tijd, met de naam Van Berkum, dus er zullen er meer zijn.

Hartelijke groeten, Janny

[ 31. Juli 2011, 23:20: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

afbeelding van jettie

Hallo allemaal,

Janny , je bericht gelezen,
ik zit hier niet zo in als jullie, maar kom ik nog wat zinnigs tegen, dan meld ik me wel weer,

groetjes Jettie

Hier is vast 1 antwoord, ik had al eerder gekeken, maar blijkbaar niet goed:

Quote:
Den 12 Maij 1666
Egbert Pieterse van Berckum j.man van Swolle woonende op den Ordel
Maria Jans uijt het karspel Wijhe
proclamatien gaen mede te Wijhe.

groet, Jacqueline

Excuses voor de late reactie mijnerzijds, ik was niet eerder in de gelegenheid ook op deze vraag te reageren.

Hartelijk dank voor alle reacties en aanvullingen.

Via internet kwam ik achter het bestaan van dit parenteel uit 2000, en omdat ik hoopte dat het enig licht zou werpen op mijn andere Van Berkum-vraag heb ik verzocht om een kopie, die me heel welwillend is toegezonden.

Het leek me al vrij snel dat de twee Van Berkum families niets met elkaar te maken hebben, o.a. omdat deze RK is en de andere NG.

Echter, het viel me ook meteen op dat de oudste gegevens zoals ze in het parenteel staan (zie eerste bericht) niet juist kunnen zijn, vanwege data en namen. En het is me dan eigenlijk een beetje te gortig , om het zo zonder meer zoals gevraagd te retourneren.

Van het genoemde parenteel is een kopie aanwezig bij het Westfries Archief - waar het waarschijnlijk al eens is ingezien, getuige de exact overgenomen foutieve gegevens in online te vinden stamboomgegevens.

Peter van Barkum = Peter Jans = Peter Aloysius Jans?

Het bestaande parenteel heb ik gecorrigeerd met de tot dusver bekende gegevens - met cursief nog een aantal vragen:

Quote:
I. Egbert Petrus (is deze naam juist ?) van Berkum. Egbert trouwde in 1666 (is deze datum terug te vinden? ) met Maria Jans (klopt deze naam ?).
Kind van Egbert en Maria:
1. Jan Egberts , geboren omstreeks 1667 ( i.p.v. 1697? is wellicht typefout?) in Zwolle (?). Volgt II.
II. Jan Egberts is geboren omstreeks 1667 in Zwolle, zoon van Egbert Petrus van Berkum (zie I) en Maria Jans. Jan is overleden na 26 mei 1742. Hendrik was getrouwd ( wanneer ?) met Geertje Jans. Geertje is overleden ca 17-2-1741; begraven Bergklooster 17-2-1741.
Kind van Hendrik en Geertje:
1. Petrus Aloysius Jansz. van Berkum, gedoopt op 06-11-1709 in Zwolle volgt III.

groet, Jacqueline

[ 31. Juli 2011, 22:23: Bericht gewijzigd door: jacqueline ]

Hallo Jettie Bericht 2.

Het feit, dat Jan Slee in 1738 huwelijksgetuige was, kan komen, omdat hij en de bruidegom beide in de Nieuwstraat woonden. Het hoeft niet speciaal iets met Froukje Teunis te maken hebben.

Zou Petrus Aloysius, die in 1709 wordt gedoopt als zoon van Joan Egberts de in de akte van 1742 genoemde Peter Jans kunnen zijn? Zo ja, dan is hij geen broer van Jan Egberts, Maria, Derk en Alowijsea, maar dan zijn het zijn vader Jan Derks en tantes Maria en Alowijsea en oom Derk.

[ 31. Juli 2011, 14:00: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

Hallo Jettie

Heel handig, die vermelding van de dood van de eerste vrouw van Jan Slee. Zij staat als Maria van Berkum, Jan Slee zijn vrouw te boek. Begraven 19 nov. 1739 op grote Kerkhof, om half 2.

Er is dus waarschijnlijk een katholieke familie Van Berkum geweest, waarvan de vader Egbert 2 x getrouwd was. Hij had bij beide vrouwen minstens 1 kind, want Alowijsea heeft halfbroers, Jan en Derk, die niet meer leven in 1742. Op 17 febr. 1741 werd er begraven: "de weduwe van Jan Egberts van Berkum". Op Bergklooster, voor 17 stuivers.

Dan hoort Jan Egberts uit de Bruggenhoek , die ik noemde op 30 juli er niet bij. Hij werd na haar begraven op 1 dec. 1741 en dan was ze niet zijn weduwe in febr. 1741. Ook is deze familie Van Berkum dan niet gerechtigd geweest op Bergklooster om gratis begraven te worden.

Maria van Berkum, vrouw van Jan Slee, werd in 1739 begraven. In de stad Zwolle. Of ze een hele of halve zus van Alowijsea was, weet ik niet, maar ik denk wel, dat ze een dochter van Egbert van Berkum was.
Dan was er nog Peter van Berkum, mogelijk ook een zoon van Egbert. Tenminste, dat denk ik.
Kinderen van Derk en Jan Egberts worden genoemd in de akte van 1742.

afbeelding van jettie

Hallo allemaal,

Ik kan niet alles precies volgen, maar vond nog wel onderstaande van Jan Sle, NG trouwen Zwolle:

20-11-1741 Jan de Slee weduwenaar in de Nieuwstraat met
Janna ten Dam j.d. bij de Gember-berg
S.G. Jan Damhuis
H.G. Christina Stook
De Bruidegom moet erfuiting doen, en bewijs van de vrouws dood geven.
is begraven 19 nov: 1739, en Erffuiting getoont.

als getuige:

02-06-1738 Frans Potter wed.nr in de Nieu-strate met
Froukje Teunis, wed. van Coenraad Esterwegen, op de Sassen-poorts wal
S.G. Jan Sle
H.G. de Vrouw van Derk Hendriks
moeten tonen hoe lang d' overleden man en vrouw is overleden geweest.
Is van beide gebleken.

groetjes Jettie

[ 31. Juli 2011, 09:33: Bericht gewijzigd door: jettie ]

Hallo

Begraven in Zwolle op 22-9-1747: Janna Ten Dam, vrouw van Jan de Slee(?) om half 2 op Grote Kerkhof in een Stadsgraff.

Jan Sle komt samen met Peter van Barkum vertellen hoe de familie Van Berkum in elkaar steekt.

Het valt me al dagen op dat bij de beide onderwerpen Van Berkum, dus ook bij Teunis Hendriks, het niet alleen moeilijk is om over de hoofdpersonen informatie te vinden, maar dat het ook niet meevalt om over huwelijksgetuigen enz. wat meer te weten te komen. Ook vind ik de overleden echtgenoten moeilijk te vinden als er een weduwnaar en weduwe met elkaar (her)trouwen.
Ik snap dit niet, want ik denk, dat de gezochte mensen wel in Zwolle of Zwollerkerspel wonen.
Het maakt de zoektocht wel spannend.

Hallo bericht 2

Weet iemand meer over Jan Sle? Ik heb hem al eens als getuige bij een huwelijk gezien. Hij zou verwant zijn aan de Van Berkums, volgens akte hierboven van Ria.

[ 31. Juli 2011, 13:40: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

Pagina's