Huwelijksboeken 2 mei 1773 in Olst

DoorGerie van Brinkop22/02/2016 - 19:52

In het ondertrouwboek van Deventer 17 april 1773 staat vermeld dat Harmen Reutekolk (van Brink) trouwt met Lutge Beltmans op 2 mei 1773 in Olst maar in de boeken van Olst is dit niet te vinden alleen een huwelijk in oktober dat jaar. Hoe kan dit?

Reacties

afbeelding van ria van bessen

Ik heb vermeld dat Gerrit bij de opgave in 1811 zelf zegt dat hij gedoopt is in 1741. Aangezien de doopdatum klopt, kan hij het doopjaar ook goed hebben, maar over het algemeen kloppen de zelf opgegeven data meestal niet met de bewijzen.

afbeelding van Gerie van Brink

Hallo Ria, ik wil graag nog even terug komen op bovenstaande. Jij vermeldt dat Gerrit van Brink gedoopt is op 19 mei 1741 maar in de boeken van Olst ( vpnd Olst) staat hij met een geboorte datum van 19 mei 1743. In 1741 is er geen kind te vinden. De andere Gerrit is geboren op 6 mei 1736. Deze Gerrit van 1736 zou dan Harmen moeten zijn in mijn ogen. 

Groetjes Gerie van Brink

afbeelding van Daan

Nederduits Gereformeerde Gemeente GORSSEL

Lidmatenboek 1713-1734 (R.B.S. 784.1)

24.06.1725 op St. Jan - met attestatie van Laaren onder de handt van Ds. Henrikus Hartkamp

- Aeltien Brinkmans - wederom met attestatie naar Laren vertrocken -

en Gosen Brinkman, modo Braamkolk

Daar weet ik verder niets van, van Gorssel etc. maar het is me nu wel duidelijk dat Leentien dus een zus is van Janna en niet van Gosen Derks.

afbeelding van Albert Veldhuis Hzn

Hallo  Gerie  en   Ria ,

Derk Gosens Brink , alias Gansebrink, alias Braamkolk  geb  17 juni  1725  als  kind van Gosen Derks  en Janna Gosens.

Gosen  is een  Brink  en  Janna is een Braamkolk. Aan beide zijden komt de naam Gosen / Goossen  voor. Gosen Brink is geboren uit een huwelijk tussen een lid van de familie  Schroer en een lid van de familie  Brinkman of Brink of ter Brinck.  Gerie heeft reeds het een en ander  vermeld daarover , maar haar conclusies komen bij mij niet duidelijk over. In de Gelderse Achterhoek kwam vaak de bruidegom inwonen bij de bruid en dan nam hij met zijn kinderen de familienaam van de bruid cq de boerderijnaam  over.  vr. groet - Albert

Het klopt wat jullie vermelden. Met Gosen Brink bedoel ik ook Gosen Braamkolk. Ook zijn naam is iedere keer anders. Zelfs met ten Brinke erbij. Maar zijn vader is Derk op den Brink en de vader van Derk op den Brink is Gosen Schroers. De zuster van Derk op den Brink is Jenneken Goosens, ged 9-2-1668. Dit uit de boeken van Lochem

afbeelding van Daan

26.02.1724 Goosen Derksen ten Brinke J.M. geboortig uijt Oelde

Woonagtig in Gorssel en Janna Gosens Braamkolk J.D. in Gorssel. Copulati sunt.

In Gorssel NG-  Leentien Gosens jd van Gosen Braamkolk onder Gorssel met Hendrik Jansen jm zoon van Jannes Hendriks op den Reutekolk onder Olst 3 jan 1728.

Gosen zwerft overal volgens mij .. in 1727 wordt hij genoemd als op Holterman OLst NG dpb .

De naam Brink komt er pas bij als hij in Olst op de Gansebrink boert.

De zoon Derk wordt ook gedoopt als z.v. Gosen derks Braamkolk.

Niet als Brink.

De vader van Gosen Brink is Derk op den Brink ook wel Derk goosens (op den brink) (zn van Goosen Schroers uit Oolde) getrouwd met Enneken Hermsen( d van Hermen Brinkman) 25 mei 1684 in Laren. Andere Kinderen van Derk op den Brink zijn Hermen op den Brinck geb 7-9-1687  ged test Jan.Hermsen, Wanner op den Brinck en Jenneken Goosens en Willem 13-7-1689 in Laren. Nog een zoon is Berent Derksen geb 6-9-1685 zn v Derk op den Brink Oolde onder Laren, hij trouwd op 3-4-1723 met Geertien Hendriks jd van Hendrick Wilting Gorssel

Volgens mij: Gosen Brink ( goosen Derks ten Brinke) geboren op 17-1-1697 Oolde (Laren). Zijn vader is Derek op den Brink ook wel genoemd Derek Goossens op den Brink in Oolde 1694 boek lidmaten Laren.

ook uit de doopboeken van Laren dat Derk op den Brinck 2 kinderen aanmeldt, nl

hermen geb 9-9-1687 ged test Jan Hermsen, Wanner van den Brinck en Jenneken Goosens en Willem geb 13-7-1689 ged test geen.

Pagina's