Gerrit Jan Jansen van de Belt en Euphemia R?tgers

DoorMarkop29/01/2012 - 09:25

Ik ben op zoek naar de voorouders van Gerrit Jan Jansen van den Belt, landbouwer op de Belt aan de dijk bij Olst (vermeld 1756-1766) en op Agterweert op Fortmunt (vermeld 1769-1773)en zijn vrouw Euphemia (Fenneken) Rötgers.

Uit dit huwelijk zijn 10 kinderen geboren, kind 1 en 3 zijn mijn voorouders:

1. Maria Gerritsz van den Belt, geb. circa 1754, landbouwster, ovl. te Vaassen op 3 okt 1814, otr. te Oene op 15 feb 1782, tr. (NG) te Oene op 3 mrt 1782, kerk.huw. (RK) te Vaassen op 4 mrt 1782 met Franciscus Hermannus (Frans) Gerrits, zn. van Gerrit Jansen Koolboer en Geertruid Catharina Fransen van de Goote, ged. te Vaassen op 26 nov 1743, ovl. te Hoogland op 25 mrt 1790. Uit dit huwelijk 2 dochters.
2. Joannes Gerritsz van den Belt, geb. te Olst, ged. te Olst op 27 okt 1756 (getuige: patrinus Antonius Jansen frater patris).
3. Henricus (Hendrik) Gerritsz van den Belt, geb. te Olst, ged. te Olst op 12 apr 1759 (getuige: Heilte Hendriks matrina matris), landbouwer, broodbakker, ovl. te Wijhe op 18 mei 1831, relatie (1) met Gerdina Fokking, landbouwster, ovl. voor 13 apr 1810. Uit deze relatie 4 kinderen, kerk.huw. (2) te Wijhe op 13 apr 1810 met Gerarda Roseboom. Uit dit huwelijk geen kinderen.
4. Hendrina Gerritsz van den Belt, geb. te Olst, ged. te Olst op 28 sep 1760 (getuige: Jan Jansen frater patris).
5. Rudolpha Gerritsz van den Belt, geb. te Olst, ged. te Olst op 13 jul 1762 (getuige: matrina Töntjen Gerrits prolij).
6. Joanna Gerritsz van den Belt, geb. te Olst, ged. te Olst op 10 dec 1764 (getuige: matrina Töntjen Gerrits avia prolis).
7. Gerhardus Gerritsz van den Belt, geb. te Olst, ged. te Olst op 9 okt 1766 (getuige: matrina Leentjen Rötgers).
8. Gerhardina Gerritsz van den Belt, geb. te Olst, ged. te Olst op 1 sep 1769 (getuige: patrinus Hendrik ötgers frater patris [moet zijn matris, MS]).
9. Antonius Gerritsz van den Belt, geb. te Olst, ged. te Olst op 22 mei 1772 (getuige: matrina Maria soror prolis), ovl. te Olst voor 8 nov 1773.
10. Antonius Gerritsz van den Belt, geb. te Olst, ged. te Olst op 8 nov 1773 (getuige: matrina Maria soror prolis).

Voor Euphemia Rötgers geven de doopgetuigen wat familie-informatie: haar moeder heette Heilte (van Hillegonda?) Hendriks, en ze had een broer Hendrik en een zusje dat Leentje heette.

Voor Gerrit Jan het volgende: hij had broers die Jan en Antonius heetten. Ook wordt Töntjen Gerrits als grootmoeder van een kind genoemd (avia prolis).

In de doopboeken van de Boskamp kom ik een Gerardus Joannes tegen, gedoopt op 13 maart 1731.
Diens ouders trouwden op 10 augustus 1729 op de Boskamp:
Joannes Gerrits van 't huis ter Mars in Heten et Albertha Jansen filia in Vuling. Maar de naam van de moeder komt niet overeen...

Wie weet er meer over Gerrit Jan Jansen en Fenneken Rötgers?

Met dank,

Mark Slinkman

Reacties

afbeelding van ria van bessen

bericht 4

 

Blijft toch deze vraag staan ... vanwege de doopgetuigen ...

wie is dit?

RK Olst 1775 23 Februarii ‑ Hendrik Rötgers et Gerhardina Hendriks. Testibus in Ec­clesia ‑ op den Agterwaert.

 

Ng Olst 14 Apr 1780‑ Hendrik Rutgers wedr. Gerridina Hendriks op Vortem. [Fortmond]   Janna Engberts Vlaskamp J.D. te Welsum.

RK Olst 6 Maji 1780 ‑ Hendrik Rötgers et Joanna Engbers. Testibus in Ecclesia ‑ op Agterweert an Kosterhuis.

 

21 Martii 1785 ‑ Bapta. est Gerhardina, pater Hendrik Rötgers, mater Joanna Engbers. Matrina Fenne Rötgers soror patris ‑ ex Kösters op Agterweert.

6 Novembris 1787‑ Baptus. est Engelbertus, pater Hendrik Rötgers, mater Jan­na Engbers. Matrina Gertruidt Engbers soror matris ‑ ex Agterweert in Tabaks-schuir.

Olst f93 deel 21 dd 30-10-1789

Jan Koeseman en Gerrit Jan zijn als voogden aangesteld over Diena en Egbert Hendriks onmondige kinderen van Hendrik Rutgers bij Janna Egberts overleden in echte verwekt. De kinderen krijgen voor moeders goed elk 6 cgls.

 

30 Okt 1789 ‑ Hendrik Dollenkamp wednaar. v. Janna Engbertz op Fortmond,

    R    Gerritdina Gerritz J.D. in Hengvorden onder Olst.

 

19 Novemb. 1789 ‑ Hendrik Rötgers et Gerhardien(e) Gerrits. Testibus in Ec­clesia ‑ ex Agterweert in Tabaksschure.

 

afbeelding van Mark

Nee, dat klopte niet. Ik was me er toen nog niet van bewust dat er veel meer Belten zijn dan één. Ik stam niet twee maar slechts eenmaal af van Gerrit Jan Janssen van de Belt en Fenne Rutgers. Mijn voormoeder Maria bleek niet hun dochter te zijn maar:

Kwartierstaat van Maria Gerritsz van den Belt

 

           

Generatie I

           

1.              Maria Gerritsz van den Belt, ged. te Olst op 3 sep 1750 (getuige: Maria mater matris - Duirssenhoeck), landbouwster, ovl. te Hoogland op 3 okt 1814, otr. te Oene (GA, RBS Oene NG,669-10-3) Ingetekend den 15 februari Frans Gerrits JM geboren onder Vaassen en woonende te Oen en Maria Gerrits JD gebooren onder Olst en woonende te Oen en na drie onverhinderde zondagsproclamatien so hier als te Olst volgens attest van daar hier in den Huwelijken staat bevestigd den 3 Maart op 15 feb 1782, tr. (NG) te Oene op 3 mrt 1782, kerk.huw. te Vaassen (GA, Vaassen RK, RBS 678-235-8) op 4 mrt 1782 getuigen: Aarent Gerris et Marike Koekuck met Franciscus Hermannus (Frans) Gerrits op den Muggenberg, zn. van Gerrit Jansen Koolboer en Geertruid Catharina Fransen van de Goote, ged. te Vaassen op 26 nov 1743, landbouwer op de Muggenberg onder Oene, ovl. te Vaassen op 25 mrt 1790, begr. te Vaassen op 31 mrt 1790. Uit dit huwelijk 6 kinderen.

           

Generatie II

           

2.              Gerardus Rijckelsz op den Belt, ged. te Olst 30 April. Baptiz. est Gerardus leg. filius Richardi Jois. et Aldegundae Wilhelmi conjug. Suscep. Maria Jansen op 30 apr 1719 (getuige: Maria Jansen), kleermaker op Meister Gerrit's huis in Duirsenhoeck, kerk.huw. (1) te Wijhe op 22 feb 1746 met Maria Jacobs. Uit dit huwelijk een dochter, otr. (2) te Colmschate op 17 feb 1748, kerk.huw. te Olst op 7 mrt 1748 (getuigen: Testibus Nobili Dno. Knoppert en devota Gesina Codijck) met

3.              Lambertina (Bartha) Hendricksz Overmarsch, ged. te Wijhe op 25 mrt 1722 (getuige: Hermina Jans).

           

Generatie III

           

4.              Rijkeld Jansz op de Beld, ovl. voor 10 feb 1720, otr. te Colmschate Rijkeld Jansz s.van w. Joan Rijkelsz op de Beld in Rande onde Colmschate met Aaltjen Willems d van Willem Henriks op de Rijte in Linde, tegenwoordig wonende op den Hakkemarsch in Hengvorden, alhier getrout den 16 julij op 15 jun 1713, tr. (NG) te Colmschate op 16 jul 1713 met

5.              Aldegunde (Aaltje) Willemsz op de Rijte, otr. (2) te Colmschate Gerrit Harms j.m. sson van H. Gerrits, tegenwoordig woonende onder Wesepe met Aeltjen Willems wed van wijlen Rikelt Jansz op den Beld in Rande. OC getrout den 10 martij op 10 feb 1720, tr. te Colmschate op 10 mrt 1720 met Gerrit Harmsen zoon van Harmen Gerrits. Uit dit huwelijk geen kinderen.

           

6.              Henricus Egbers Overmarsch, tr. met

7.              Maria Gerritsz.

           

Generatie IV

           

8.              Joannes Rikelsz, op den Beld in Rande onder Colmschate, ovl. voor 15 jun 1713, tr. met

9.              N.

           

10.            Willem Hendricksz op de Rijte, op de Rijten in Linde, ovl. na 15 jun 1713, tr. met

11.            N.

 

afbeelding van Mark

Ha Ria,

Ga er hopelijk vanavond nog mee aan de slag, ik heb weer wat om op te kauwen! Voor ik verder kan met de voorzaten moet ik eerst zien dat de nazaten in bed raken met een verhaaltje etc. Jannes... Ik zat inderdaad ook nog over hem te piekeren: hij hoort bij de onmondige kinderen bij de verdeling, en is volwassen in 1754. Maar: in de volkstelling van 1748 staat op het Schutte naast Rutgert met 2 kinderen boven de 10 ook "Jan Schutte en vrouw daar bij in". Geen kinderen Ik ging er van uit dat dit zoon Jannes moest zijn. Kan ook wel, maar hoeft niet.

Groet,

Mark

afbeelding van ria van bessen

bericht 3

 

en o ja, je hebt nog steeds in je 1e bericht staan dat Maria Gerrits met die Koolboer trouwde maar dat klopte toch niet ...??

Dat moet toch deze zijn ?

1793 - Den 13 April - Jan Derks J.M. & zoon van Derk Gerrits & Maria Hendriks wonende op den Bijvank in Duur - met Maria Gerrits van den Belt J.D. van Gerrit Janssen van den Belt & Fennigjen Rutgers wonende op den Belt op Fortmont onder Olst - Getrouwd d. 28 April

afbeelding van ria van bessen

bericht 2

invnr 20 f 130     Olst, den 17 Juni 1750.        

Verwalter Scholtus Aert Brouwer, ceurnoten Arent Hendriks en Lambert Kruisdijk.

Ik Aert Brouwer in der tijd Verwalter Scholtes van Olst, stelle tot momboiren over Jan, Barta, Hermina en Evert, onmondige kinderen van wijlen Antoni Janssen en Janna Antonis, de personen Rutger Willems op het Hekke en Thijs in de Bijle in Duir om de onmondigen profijt te soeken en schade te weren, ’t welke beijde bij handtastinge in edes plaatse hebben aanbeloofd. Olst, dato als boven.  Wg Aert Brouwer, Verw Scholtes.

 

Antoni Jans woont in Duur volgens de VOT 1748

Hendr. op Hekke woont er naast…

 

Hendrina Gerrits de moeder van Fenne is de dochter van Gerrit Jans op Schutten, haar moeder is me niet bekend. Haar zus is Janna Gerrits en het lijkt er op dat er nog een broer en een zus NN is.

Vader Gerrit Jans op Schuttenplaats was eerder gehuwd met Jenneken Egberts - zij ovl voor            2 Januarij 1687 volgens folio 413. Er zijn 2 zoons uit het 1e huwelijk van Jenneken.. nl. Egbert en Berent Tonissen, vader niet genoemd.

En uit het huwelijk met Gerrit Jans nog een zoon Hendrik

 

Dan de Belt...

Jannes in de Belte volgens de VOT 1748 in OLST - niet in een buurtschap dus.

 

Jannes Jans in de Belte is op 10-12-1743 voogd over het kind van Maria Hendriks en ovl. man Albert Gerrits. Dit stel woonde wel in Duur - op de Bijvank

Gezien het patroniem zou Albert zijn zwager kunnen zijn...

 

 

Rutger Willems is voogd als buurman ?

afbeelding van ria van bessen

Mark, je kunt nooit iets uit het verleden veranderen ...

alleen de vermoedelijke fouten bewijzen.. dat ze fout zijn en ze alsnog rechtzetten.

 

Rutger Willems trouwt met deze... en niet met die van de Aalvanger..

 

f 126     Olst, den 16 December 1749                        (uittr 20.126)

Verwalter scholtus Aernt Brouwer, ceurnoten Bernardus Bolman en Arent Hendriks.Ik Aert Brouwer in der tijd Verwalter Scholtus van Olst, stelle tot momberen over Hendrijka, onmondig kind van Hendrina Hendriks bij wijlen Hendrijkes Egberts in egte verwekt, de personen Jan Assis en Jan Gerrits hovenier op de Weele, om het onmondige kind zijn  profijt te zoeken en schade te weren, welke beijde in den Gerigte hebben aanbeloofd. Voorts is in judicio erschenen Hendrina Hendriks voornoemd, geassisteerd met Rutger Willems als momber in desen ende heeft het voorschreven kind voor vaderlijk goed bewesen eerstelijk een summa van eenhonderd Car guldens, een twillen bedde, en peuluwe en twee kussens met veeren daarin, een stukje vlassen doek van dertig ellen en de vaders kiste.

 

Verder mis ik in het testament van Rutger Willems de zoon Jannes... ik heb de verkorte uitgave, maar ik zal proberen de foto te pakken te krijgen ter controle.

Voogden over de kinderen van Jan Willems en Trijntje Rutgers worden aangesteld Gerrit Voedijk en Jannes Rutgers. De akte is van 1773.

Hij zou dus nog leven, tenzij hij niet haar broer is ...

Jan Willems was nl wedr...

1748-07-06 - Den 6 Julij - Met attest. van Olst - Jan Wilms van 't Wilchart, weduwenaer van Maria Jansen, O.C., met Trijne Rutgers J.D. van Rutger Wilms in den Vuilick onder Hengvorden onder Olst - S. - Getrout den 21 Julij op att. van Olst - (Onder)trouw Diepenveen, RBSO 175

In de volkstelling 1811 vond ik één dochter van Jan Willems.

Rc 1811

Jans Schutte 61 jr  30-05-1750 ouders W Flier en J Roelofs - Hellendoorn

Janna Jans Schutte 51 jr 8-11-1760 ouders J Willems en C. Rutgers - Olst

 

Wat wel zou kunnen ... puur op patroniem ... verder nog geen bewijzen gevonden.

Dat Hille Hendriks de wed. van Rutger Aalvanger de zus is van Hendrina Hendriks.

 

 

 

afbeelding van Mark

Ha Ria,

Zo ziet het er wel uit, super! Blijkbaar is het huwelijk van Trijne/Catharina aanleiding geweest om te verhuizen: zij blijft met 2 achtereenvolgende echtgenoten op de Schuttenplaets wonen. Dan klopt de vermelding Duur ook. Zou hij bij Hendrina op de Hekke zijn ingetrokken, nadat zij van de Aalvanger was vertrokken?

Wat vind je van mijn idee dat Hendrik Rotgers een verschrijving is voor Hendrik Jansen pater patris? Dan hebben we Stijne nl niet meer nodig. Het opzoeken van de 3 broers leverde nog wel op dat de Belten niet daar woonden, maar op Krijgsman er dichtbij.

 

afbeelding van ria van bessen

Het NG huwelijk als uitgangspunt nemende - Fenne Rutgers als jd uit Duur....

dan kom ik op dit gezin ...

 

f155 – 31 aug 1750 – Rutger Willems op de Hekke in Duur maakt een testament waarin hij alles nalaat aan zijn vrouw Henderina Hendriks behalve de klederen die gaan naar Gerrit, Willem, Trijne, Harmina en Fenne zijn kinderen.

En dit is dan Rutger Willems die in 1750 hertrouwt ...

alias Rutger Willems Schutte

 

Volgens mij is dit het antwoord ...

 

 

afbeelding van Mark

 

Ik denk dat dit het ouderlijk gezin moet zijn van Gerrit Jan. HIer vinden we zowel de grootmoeder Teuntje Gerrits als de als getuigen optredende broers Antonius en Joannes. En ook een Hendrik. Het is ook nog een mogelijkheid dat de schrijver zich vergist heeft met het patroniem en Rötgers i.p.v. Jansen heeft geschreven, waarna het frater patris dan weer wel zou kloppen. Geen CHristina/Stijne te bekennen in Wijhe en Olst van dit echtpaar. Wel erg veel ruimte tussen de kinderen, dus het zou nog kunnen.

 

Joannes Jansen "op de Belt"

tr. te Wijhe op 25 apr 1720 (getuigen: jkvr Maria Knoppert en de edele heer Egbert Joes Knoppert van Wesenbergh)

met Antonia Gerrits. Het gezin woont in 1733 "op de krijgsman bij de Belt".
 

Uit dit huwelijk 4 zonen:

 

1.              Gerrit Jan Jansen van den Belt, ged. te Wijhe zoon van Joannes Jansen op de Belt en Antonia Gerrits op 24 aug 1731 (getuige: Geertie Gerrits), landbouwer op de Belt (1756-1766) en Agterweert op Fortmunt (1769-1773) onder Olst, tr. te Zwolle op 10 nov 1754 (getuigen: Domicelle Catharina Lucia Wijlinck en Euphemia Loomans) met Euphemia (Fenneken) Rötgers, dr. van Rutger Willems Schutte en Hendrina Gerrits, ged. te Olst [geen datum vermeld, ws. ook 24 april] Triphenna, p. Rotgert Schutte, m. Hendrine Gerrits. Matrina Janneken Schols Schut in Vuling op 24 apr 1737 (getuige: Janneken Schols). Uit dit huwelijk 10 kinderen.

2.              Antonius Jansen op de Belt, ged. te Wijhe op 17 nov 1733 (getuige: Geertie Gerrits).

3.              Joannes Jansen op de Belt, ged. te Wijhe op 16 jun 1737 (getuige: Geertje Gerrits).

4.              Hendricus Jansen op de Belt, ged. te Wijhe op 27 mei 1740 (getuige: Gertrudis Gerrits).

 

afbeelding van Mark

Ha Ria,

Na het vorige bericht heb ik naast de transcriptie van wijhe ook op vpnd.nl de originele inschrijving bekeken. Die wekt de indruk dat het echtpaar op Klein Zwakenberg woonde (onderstreept in de tekst) en niet een aanduiding is van de oudersplaats van de bruid. Kan wel, maar zo staat het er niet. Vooralsnog is Christina/Stijne Jansen dus even gewoon Jansen...

Gr

Mark

Pagina's