Egbert Korterik overl 1825

Doorg.goormanop08/09/2017 - 23:08

Egbert Gerrits Korterik overlijdt Raalte, Tijenraan, 30 april 1825, 85 jaar oud.

Geboorte/doop kon ik  niet vinden. De Memorie van Successie geeft op: geboren 10 mei 1740, Raalte.

De erfgenamen zijn de dochters Gerritdina, Geesje, Janna en zoon Gerrit. De familie woont 1811 niet in Raalte.

In Raalte komt omstreeks 1740 een echtpaar Gerrit Tonisz Korterik en Geesje Jans voor. Doop van 4 kinderen in Raalte gevonden (1728, 1730, 1732 en 1746)

De laatste, Hendricus  is (naar mijn mening) de latere Hendrikus Marsman (die volgens VT 1811 echter opgaf in 1751 te zijn geboren) die woonde Tijenraan 223.

Gerrit van 1728 ging denkelijk op Westrik in Wesepe wonen.

Er zijn nog meer kinderen o.a.: Jannes, later Grotenhuis (ca1735 overl Olst 7.11.1817)

Egbert trouwde in Heino (1769) met de weduwe Janna Alberts, en na haar dood in 1789 (opnieuw in Heino) met Berendina Schuurs (1769-1840), met wie hij zijn kinderen kreeg.

Vragen:

1. Zijn Gerrit en Geesje  inderdaad de ouders van Egbert en wanneer/waar is hij gedoopt?

2.  Van de kinderen ben ik alleen van zoon Gerrit  het spoor bijster: geboren Heino 1793 en nog in leven in 1825. Waar is hij gebleven?

Reacties

afbeelding van g.goorman

Mw van Bessen, ik probeer altijd zorgvuldig en duidelijk te formuleren. Kennelijk heb ik onvoldoende mijn best gedaan.

Met "afstrepen" bedoel in: deze stelling kunnen we verwerpen

Met "hoofdzaken" bedoel ik:  de belangrijkste gegevens zijn verstrekt om een conclusie te trekken. Ik heb nl nog meer materiaal.

Volgens mij kon ik met deze hoofdzaken afstrepen dat Poelman gelijk aan Paalman is.  Verder stelde ik geen vraag, maar gaf ik een reactie op iets wat u opperde. Methodologisch gezien is het soms handig om zaken met zekerheid uit te sluiten. Dat bespaart veel werk. Verder denk ik dat die Paalman-Nieuwenhuis vraag in wezen een bijzaak  is, een voetnoot in het geheel, omdat de identiteit van deze personen helemaal vast staat.

Over de beide Maria's  zijn we het helemaal eens, maar het blijft een spannende vraag wie die Gerrit Westrik is geweest.

Een Westrik topic te beginnen vind ik daarom een goed idee, daar doe ik graag aan mee.

afbeelding van ria van bessen

Hoofdzaken? Ik zie geen overeenkomst met de vraag? Dat mag je me uitleggen.

*Als Gerrit z.v. Gerrit Hendriks en Hendrikje Jans verder door het leven gaat als Paalman, dan is toch de link gelegd tussen Maria Gerrits wed. Jan Korterink die overlijdt als d.v. Gerrit [Hendriks] Paalman en Hendrica Nieuwenhuis alias Hendrikje Jans ?

Vanwege welke Maria nou een Westra was en welke een Middendorp is het gezin Korterink nu in ieder geval duidelijk.

Westrik uitzoeken, vermoed ik, vanwege de link Goorman en Westrik uit Wesepe, kan dan misschien beter in een nieuw topic. Ik meende ergens hier in dit topic gelezen te hebben dat je het gezin Westrik behalve Harmina die met van 't Reef huwde verder al had bijeengesprokkeld.

afbeelding van g.goorman

Westrik, update.

Ik had een  Lubbert op Schooten, van wie de vrouw wel haast Mechteld moest heten, want de oudste dochter van zoon Teunis Poelman heet Megteld (dp Wesepe  2.10.1740) en de tweede dochter van Teunis broer Jan Schoterman heet eveneens  Megteld (dp Wesepe 10.9.1733).

De doop van beide broers was nog niet gevonden, wel van drie andere kinderen  (1687, 1691 en 1694)

Dat Teunis en Jan broers zijn blijkt uit:

Henderina, Lubberd, Maria en Arend, onm. kinderen van Derkjen Hendriks wonend op de Poel te Wesepe en wijlen Teunis Poelman. Mombers:Arend Bonenkamp en Jan Lubberts op de Schooten. Vaders goed: fl. 70,= plus kist.) Moeder verbindt al haar goederen i.h.b. akker de Haar te Wesepe: (ORA Olst 20, Fol 168,  24.2.1754

RA Olst 20, fol. 333 05.08.1773: Teune, Gerrit en Hendersien onm. kinderen van Gerrit Hendriks wonende op de Hulsegge te Wesepe en w. Derkien Hendriks. Mombers: Gerrit Jan Overdijk en Jannes Wessels. Moedersgoed: samen fl. 18,=

Volgens de theorie dat de mombers vaak verwanten zijn komen we op het volgende: Jannes Wessels is de echtgenoot van Esselina Lubberts Westrik (komt voor in het lidmaten register) , zij is gedoopt 16.3.1703 (Wesepe) dochter van Lubbert Westrik

En wat blijkt?

RA Olst 9 fol 253 16.1.1719

Jan, Essele, Reint en Willem, onm. kinderen van Lubbert Westerik en Mechtelt, tot Wesepe, beiden overleden. Mombers: Willem Hackenhaer en Jan Derks Grotenhuis

= Willemina 14.12.1696

= Jan  2.6.1700                                   

= Teunis 16.8.1706

= Janna  15.2.1711 (en natuurlijk nog Esselina!)

Dit zou dus betekenen dat Lubbert op Schooten en Lubbert Westrik een en dezelfde figuur zijn,

Ware het niet dat er in de acte van 1719 nog een Teunis ontbreekt (waarschijnlijker heb heel dom Reint gelezen waar Teunis stond) Als dit allemaal klopt, dan hebben we de broers Poelman en Schooterman gevonden!

afbeelding van g.goorman

Deze Poelman kunnen we ook afstrepen. Ik bepaal me tot de hoofdzaken:

Gerrit Henrikzen Geltink jm onder Bathmen tr. Wesepe (otr. Bathmen 20.01.1754) met Derkje Henrikzen wed. Teunis Poelman onder Wesepe

Lidmaat Wesepe (met att. van Bathmen) 11.04.1754: Gerrit Hendriksen Poelman

Garrit Hendriksen Hulshegge wed. Derkje Hendriks in Wesepe hert. Aaltjen Willemsen Lomans wed. Berend Hermsen onder Laren (Laren otr. 06.08.1773: Zijn tot Wesepe ten houwelijk ingeschreven en ook daarop alhier geproclameert: Gerrit Hendriksen Hulshegge weduwnaar van Derksken Hendriks in Wesepe en Aaltjen Willemsen Looman weduwe van Berent Hermsen onder Laaren, voornemens zijnde om zig tot Wesepe te laaten inzegenen en zijn met attest na Wesepe vertrokken)

Drie kinderen, waarvan een zoon en een dochter de familie Huls(h)egge voortzetten.

Colmschate: Teunis Lubberts j.m. aan de Meule (Wesepe) otr. Colmschate (att. op Wesepe om aldaar te trouwen 01.02.1738) met Dirkje Hendriks j.d. van het Ounk nu dienende aan Stormink. 5 kinderen Poelman in Wesepe

Derkje dp. Deventer 18.1.1720 drv (gestandaardiseerd) Hendrik Arends Oonk (Linde) en Aaltjen Egberts Schoneveld (Oxe)

Of ik de Westrik-clan compleet heb? Ik geloof nog van niet.

bericht 2

De kinderen Westrik konden allemaal gevolgd worden begreep ik, behalve Hermina ?

De zoon van Hermina Westerink x met Gerrit van 't Reef is Jan van 't Reef. Jan huwt met Aaltje Wemmerink 12-12-1816. Jan van 't Reef woont in 1822 in Alkmaar. Hier is een topic over op het forum, maar het zou maar zo kunnen dat alles al bekend is.

Gaat Gerrit de zoon van Gerrit Hendriks op Middeldorp door het leven als Gerrit Poelman/Paalman?

Op 10 jan. 1761 heet hij Paalman. In 1755 een Teunisjen - ouders Gerrit Poelman en Derkjen ehel. 

afbeelding van g.goorman

Bij bericht 2:

Helaas, uit dit huwelijk 5 kinderen Keijser gedoopt in Diepenveen (1695-1708), die allemaal een huwelijk zijn aangegaan en van wie in ORA Colmschate acten te vinden zijn.

Kunnen we dus net als mijn Gerrit Hendriks op Meeuwenberg afstrepen.

bericht 3

In Diepenveen huwt een Gerrit Gerritsz z.v. Gerrit Jansz op Keijsersplaatse in Borgel onder Colm. met Bartjen Henriksz jd wonende op Westerik in Wesepe. 03-02-/04-03-1694

In 1698 laat Gerrit Middeldorp een zoon Gerrit dopen en in 1702 een dochter Maria.

Is deze Gerrit dan de vader van Gerrit Gerrits Westra die dus op Middeldorp laat dopen  - beginnende in 1730 met zoon Gerrit [die Geeske Hendriks huwt]?

bericht 2

En is Maria Gerrits Middeldorp [belijdenis op 29-1-1752] samen met haar zus Geertrui dus ook inderdaad de dochter van Gerrit Hendriks [Paalman] en Hendrika Nijenhuis oftwel Hendrikje Jans, zoals de akte in het ORA van Olst ook aangeeft.

Dus geen 2e huwelijk.

Ja, dat helpt zeker, dit overzicht en geeft hopelijk ook helderheid over wie nou wie is.

Garrit Westrik z.v. Garrit Westrik trouwt met Geesjen Hendriks in 1759 [trb Wesepe] - Dit echtpaar wordt ingeschreven lid ND Wijhe op Kerstmis 1785 met attestatie van Wezepe. Hij kan daarom als broer van Maria voogd zijn in 1782 als Gerrit Kistenmaker.

En is er dus een Maria Gerrits die op het Middeldorp is geboren, maar Maria Westrik is

En een Maria Gerrits op het Middeldorp, die dus wel Middeldorp heet en zij huwt dan Jan Hofman.

Mee eens?

Pagina's