Derk Vos

DoorH. van Dijkop09/10/2017 - 10:36

Ik ben op zoek naar de voorouders van Derk Vos.

Derk Vos wordt op de huwelijksakte van Heinrich Vos en Grietje Borger, d.d. 12-11-1931 te Nieuwleusen,

vermeld als broer van Heinrich Vos, oud 32 jaar.

Heinrich Vos was de zoon van Hendrik Vos en Helene Suchowski, geboren te Düsseldorf.

Ik kan nergens de geboorte vinden van Derk als zoon Heinrich Vos en Helene Suchowski.

Was Derk misschien een halfbroer.

Derk was stationsarbeider te Zwolle.

Hendrik Vos is geboren in Nieuwleusen op 28-10-1876 en Heinrich werd geboren op 30-04-1904.

Dus Derk moet in 1899 geboren zijn.

Na het overlijden van Helene Suchowski huwde Hendrik Vos op 21-01-1909 te Zwolle met

Heintje Bos. Zij overleden in Nieuwleusen.

Wie weet meer?

Hein van Dijk.

 

Reacties

afbeelding van ria van bessen

De ouders van Heinrich zijn allebei al overleden, ook zijn stiefmoeder, voor 1919. Er zullen dus voogden aangesteld zijn, waarvan een akte is opgemaakt. Die zou je evt. kunnen aanvragen / bekijken, als je het zeker wilt weten of er nu wel of geen Derk is als broer van.

afbeelding van H. van Dijk

Hendrik Vos en Gerrigje Gerritsen hadden 10 kinderen. Hendrik was hun tweede zoon en Derk de laatste endus de 10e zoon. Hun tweede zoon Hendrik was dus getrouwd met Helene Suchowski.Helene Suchowski is geboren in 1880. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat zij in 1896 een kind gekregenzou hebben. In 1899 zou dat kunnen. Als dus Derk Vos een broer was van Heinrich Vos, zoals op de huwelijksakte van Heinrich vermeld, dan is het wel frappant dat deze Derk dan in hetzelfde jaar is geborenals de Derk van Hendrik Vos en Gerrigje Gerritsen. Als Derk inderdaad een zoon zou zijn van Hendrik Vos en Helene Suchowski dan is het vreemd dat hij nergens vermeld wordt en niet op een familie foto voorkomt. Wat rest is dat Deze Derk een halfbroer is of dat de ambtenaar van de burgerlijke stand bedoelt heeft dat hij een broer was van de andere getuige, Berend inplaats van de broer van de bruidegom.

afbeelding van ria van bessen

Dit gezin zal je vermoedelijk wel bekend zijn. Er is een huwelijk van ene Derk Vos - geboren NL in 1899 / 1900] - in  het jaar 1923 [23 jr oud] als zoon van Hendrik Vos en Gerrigjen Gerritsen.

Dit echtpaar heeft ook een zoon Marten die overlijdt in 1957 op de leeftijd van 69 jr, een zoon Berend Vos die geboren zou zijn te NL in 1874, overlijdt oud 70 jr in 1944.

Derk kan wel een neef zijn, als de beide Hendrik Vos dus broers zijn. Oom lijkt me niet kunnen.

De vader van Heinrich zou zo rond 1896 zijn 1e kind hebben gekregen. Er is dus best ruimte voor een zoon Derk.  Zijn er meer kinderen bekend uit het 1e huwelijk dan alleen deze Heinrich?

Kan Derk in Duitsland zijn geboren? Heinrich is ook in Dusseldorf geboren.

afbeelding van helen

Foute vermelding?

Dan zou er in 1899 ergens een andere Derk Vos geboren moeten zijn en die zie ik niet in 'wie was wie'.

 

Je zou dan eerder denken aan een halfbroer.

afbeelding van H. van Dijk

Dankje Helen.

Deze Derk is bekend.

Qua jaartal klopt het maar dan is deze Derk geen broer van de bruidegom, zoals op de huwelijksakte

van Heinrich Vos en Grietje Borger vermeld, maar dan is hij een oom van de bruidegom.

Zou de ambtenaar van de burgerlijke stand dit fout vermeld hebben?

afbeelding van helen

In zoekakten staan ze wel.

Hier is 1899: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939L-8C75-7?i=26&cc=2026211

 

Ik heb een beetje hoofdpijn. Dus daarom moet je zelf maar even zoeken.

afbeelding van ria van bessen

Volgens mij staan de dopen uit Nieuwleusen [nog] niet op WWW, als je zoekt op 'kind', dan verschijnen er geen gegevens, bij mij in ieder geval niet.