Christina Jasper ca *1889 te Zwolle

DoorSjors Sinnemaop17/11/2016 - 14:34

Kan iemand mij vertellen of er in circa 1889 te Zwolle een Christina Jasper geboren is?

Deze Christina zou een dochter moeten zijn van Albert Pieter Jasper (1859) en Sytske Metz (1860). Dit gezin vertrok in 1907 vanuit Oosterbeek naar Amerika en vestigde zich in Sheboygan, Wisconsin waar de vader en moeder zijn overleden. 

Ook de geboorten van de zussen van Christina, nl. Maria (ca 1891 Enschede) en Johanna (ca 1892 Amsterdam) heb ik niet kunnen vinden.

Groet Sjors, Leeuwarden

Reacties

afbeelding van Janny Lalkens

Na de 2e WO woonde er in Rotterdam een timmerman Metz. Zijn dochter is in ongeveer 1950 geboren. Komt de naam Metz vaak voor? Met andere woorden: moet er ook nog in Rotterdam worden gezocht?

afbeelding van ria van bessen

Hun schip is in ieder geval wel aangekomen ... haha

Ja, het is lastig.

afbeelding van Sjors Sinnema

Dat zou inderdaad wel kunnen, maar dan zal ik ergens de voogdijregisters moeten doornemen.

De vader van Christina Metz (Jasper) is overleden in Groningen (1895) en de moeder in Leeuwarden (1893), maar waar ik dan moet zoeken weet ik niet.

Het bevolkingregister van Oosterbeek is in de oorlog verloren gegaan dus zal de gezinssamenstelling aldaar geen duidelijkheid opleveren.  

We zoeken gewoon door en zien wel waar het schip strandt.

Is het mogelijk dat hij de kinderen heeft geadopteerd?

Want als hij kinderen van zichzelf had, dan zouden die hier toch bij moeten staan, lijkt mij.

Bijvoorbeeld nr 3. Johanna Maria Meurer (H D =hoofd en dochter?) geb.22 maart 1891 te Enschede,

zij is 9 jr in 1900.

Ik ben dankzij de tip van Wim inmiddels iets wijzer, maar nog lang niet wijs genoeg.

Bevolkingregister Amsterdam deel 88 blad 133

(1) Albert Pieter Jasper (man en hoofd) en (2) Sytske Metz (vrouw) wonen in de periode 1897/1900 samen met

3. Johanna Maria Meurer (H D =hoofd en dochter?) geb.22 maart 1891 te Enschede

4. Christina Metz (vrouw en nicht) geb.13 sep.1888 Zwolle

5. Theodorus Pieter Jasper (broer) geb.14 dec.1881 te Leeuwarden

De vier bovenste personen vertrokken op 30 aug.1900 naar de weverstraat te Oosterbeek.

Christina Metz is een dochter van Christiaan Metz (broer van Sytske) en Anna Catharina Joosten, beide ouders overleden voor 1896.

Johanna Maria Meurer geb.1891 Enschede is een dochter van Wilhelmina Meurer, ongehuwd zonder beroep wonende te Enschede. De getuigen bij de aangifte zijn Hendrika Ladree, vroedvrouw, Hein Holtkamp (55) en Johannes Stokkentre. (Geen spoor dat Albert Pieter Jasper er iets mee te maken heeft).

Blijft de vraag over wie de in 1892 te Amsterdam geboren Johanna is en waarom ze (in Amerika) de familienaam Jasper gebruiken.

EDIT Christina is later gehuwd met Henry Williams zie https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99DW-T7GF?mode=g&i=5409&cc=...

afbeelding van wim meijberg

https://archief.amsterdam/indexen/overgenomen_delen_1892-1920/zoek/query...

Misschien dat op zijn gezinskaart de juiste gegevenst te vinden zijn?

Dag Ria,

Als het zo gemakkelijk was had ik het natuurlijk wel gevonden, maar bij “mijn” familie Jasper is nooit iets gemakkelijk. Ook de geboorte van Maria Jasper in Enschede zie https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9DQ-T2T?i=1309&cc=2185163 is niets te vinden.

Is dit niet te vinden op www.wiewaswie.nl ?