Albert Hendriks X Johanna Gerrits 1766 Dalfsen

DoorJacquelineop25/09/2010 - 21:00

Hallo allemaal,

Doet iemand onderzoek naar de familie Ramaker?
De oudste voorouders die ik heb gevonden zijn Albert Hendriks en Johanna Gerrits(en). Hun namen staan genoemd in de huwelijksakte van hun zoon, mijn voorvader Bernardus of Berend Alberts Ramaker. Hun kerkelijk huwelijk (r.k.) vond ik via van papier tot digitaal: 31 januari 1766 te Dalfsen,

M.b.v. genlias en de online te raadplegen aktes via van papier tot digitaal ben ik gekomen tot het volgende overzicht van het gezin van Albert Hendriks en Johanna Gerrits(en):

Parenteel van Albert Hendriks
Albert Hendriks trouwde r.k. op 31-01-1766 in Dalfsen met Johanna Gerrits(en).
Kinderen van Albert en Johanna:
1 Henrica Alberts [1.1]. Zij is r.k. gedoopt op 15-01-1767 in Ankum (Dalfsen). Bij de doop van Henrica was de volgende getuige aanwezig: Fenne Hendriks.
2 Lambert Alberts [1.2]. Hij is r.k. gedoopt op 05-11-1768 in Ankum (Dalfsen). Bij de doop van Lambert was de volgende getuige aanwezig: Jacobus Gerrits.
3 Maria Alberts [1.3]. Zij is r.k. gedoopt op 21-08-1770 in Ankum (Dalfsen). Bij de doop van Maria was de volgende getuige aanwezig: Fenne Hendriks.
4 Stefken? Alberts [1.4]. Hij of zij is r.k. gedoopt op 11-12-1772 in Ankum (Dalfsen). Bij de doop van Stefken? was de volgende getuige aanwezig: Berendina Gerrits.
5 Marrigjen Alberts [1.5]. Zij is r.k. gedoopt op 27-04-1775 in Ankum (Dalfsen). Bij de doop van Marrigjen was de volgende getuige aanwezig: Janna Jansen.
6 Gerrit Niens , r.k. gedoopt op 08-12-1777 in Ankum (Dalfsen). Volgt 1.6.
7 Hendrina Alberts [1.7]. Zij is r.k. gedoopt op 04-10-1779 in Raalte. Bij de doop van Hendrina was de volgende getuige aanwezig: Maria Gerrits.
8 Joannes (Jan) Hellink , r.k. gedoopt op 17-11-1780 in Ankum (Dalfsen). Volgt 1.8.
9 Gerardus Hendriks , geboren op 02-02-1782 in Raalte. Volgt 1.9.
10 Bernardus (Berend) Alber(t)s Ramaker , geboren op 10-04-1784 in Oudleusen (Dalfsen). Volgt 1.10.

1.6 Gerrit Niens, zoon van Albert Hendriks (zie 1) en Johanna Gerrits(en). Hij is r.k.gedoopt op 08-12-1777 in Ankum (Dalfsen). Bij de doop van Gerrit was de volgende getuige aanwezig: Berendina Gerrits. Gerrit is overleden op 14-11-1845 in Dalfsen, 67 jaar oud. Gerrit trouwde, 34 jaar oud, op 11-06-1812 in Dalfsen met Geertje Nijmeijer, ongeveer 27 jaar oud. Geertje is geboren omstreeks 1785 in Welsem (Dalfsen), dochter van Roelof Nijmeijer en Willempje Jansen. Geertje is overleden.

1.8 Joannes (Jan) Hellink, zoon van Albert Hendriks (zie 1) en Johanna Gerrits(en). Hij is r.k. gedoopt op 17-11-1780 in Ankum (Dalfsen). Bij de doop van Jan was de volgende getuige aanwezig: Jacobus Gerrits. Jan is overleden op 27-08-1848 in Lenthe (Dalfsen), 67 jaar oud. Jan trouwde, 49 jaar oud, op 08-07-1830 met Henrica Nijensteen, ongeveer 30 jaar oud. Henrica is geboren omstreeks 1800 in Lenthe (Dalfsen), dochter van Hendrik Nijensteen en Geesjen Jansen. Henrica is overleden.

1.9 Gerardus Hendriks is geboren op 02-02-1782 in Raalte, zoon van Albert Hendriks (zie 1) en Johanna Gerrits(en). Hij is r.k. gedoopt op 02-02-1782 in Raalte. Bij de doop van Gerardus was de volgende getuige aanwezig: Maria Antonie. Gerardus is overleden. Gerardus trouwde, 36 jaar oud, op 19-08-1818 in Raalte met Aleida Antonisen, 24 jaar oud. Aleida is geboren op 24-09-1793 in Raalte, dochter van Johannes Antonisen en Egberdina Jansen. Aleida is overleden.

1.10 Bernardus (Berend) Alber(t)s Ramaker is geboren op 10-04-1784 in Oudleusen (Dalfsen), zoon van Albert Hendriks (zie 1) en Johanna Gerrits(en). Hij is r.k. gedoopt op 10-04-1784 in Dalfsen. Bij de doop van Bernardus was de volgende getuige aanwezig: Berendina Gerrits. Bernardus is overleden in 08-1834 in Zwolle, 50 jaar oud. Bernardus trouwde, 34 jaar oud, op 14-11-1818 in Zwolle met Gerridiena (Gerritdina) Roseman (Roozeman), 27 jaar oud. Gerridiena is geboren op 02-12-1790, dochter van Antonius Roseman en Jacomina Berends. Gerridiena is overleden in 02-1861 in Zwolle, 70 jaar oud. Gerridiena is weduwe van Jan Gerritsen (1786-1818), met wie zij trouwde op 15-10-1813 in Zwolle.
Kinderen van Bernardus en Gerridiena:
1 Johannes Ramaker, geboren op 21-11-1819 in Zwolle. Johannes is overleden op 03-08-1867 in Zwolle, 47 jaar oud. Johannes trouwde, 26 jaar oud, op 04-12-1845 in Zwolle met Frederieka Hiesje, 19 jaar oud. Frederieka is geboren op 19-05-1826 in Zwolle, dochter van Jacob Hiesje en Antoinetta Bronkhorst. Frederieka is overleden op 11-02-1906 in Zwolle, 79 jaar oud. Frederieka trouwde later na 1867 met Hermannus Leonardus Smit (geb. 1839).
2 Antonie Ramaker, geboren op 09-12-1821 in Zwolle. Antonie is overleden. Antonie trouwde, 31 jaar oud, op 08-12-1853 in Zwolle met Marta Pieper, 32 jaar oud. Marta is geboren op 29-12-1820 in Zwolle, dochter van Coenraad Pieper en Anna Bode. Marta is overleden.
3 Antonij Ramaker, geboren op 21-09-1824 in Zwolle. Antonij is overleden. Antonij:
(1) trouwde, 28 jaar oud, op 18-11-1852 in Zwolle met Geertruida van Hof, 34 jaar oud. Geertruida is geboren op 06-07-1818 in Zwolle, dochter van Berend Lucas van Hof en Helena Vermeulen. Geertruida is overleden vóór 1856, ten hoogste 38 jaar oud.
(2) trouwde, 31 jaar oud, op 11-09-1856 in Zwolle met Maria Franswis Huigen, ongeveer 33 jaar oud. Maria is geboren omstreeks 1823 in Zwolle, dochter van Engel Huigen en Maria Bekker. Maria is overleden.
4 Alberta Ramaker, geboren op 15-09-1828 in Zwolle.

Graag zou ik meer te weten komen over de afkomst van het echtpaar Albert Hendriks en Johanna Gerrits(en).

groeten van Jacqueline

Reacties

afbeelding van Jacqueline

Met veel dank aan Frits Niens:
Bernardus( Berend)Alberts Ramaker als doopgetuige bij een kind van zijn broer Evert:

Quote:
13 oktober 1812 : Hermannes F/L Evert Albers et Wilhelmina Swiersen aan Nines te Arriën L.V. B e r n a r d o frater patris

groeten van Jacqueline

Dank je wel Jan!
In grote lijnen begreep ik het wel - maar dat woordje eques b.v. niet.
En dat blijkt dus inderdaad belangrijk.
Deze Gerrit Hendriks zal dan ws in de buurt van Dalfsen in garnizoen hebben gelegen? Een lastig traceerbare voorvader in dat geval!

Het is echter de vraag of het deze Joanna is. weliswaar klopt de leeftijd bij overlijden - maar dat kan ook toeval zijn; die leeftijd zat er toch vaak een eindje naast. (Hoewel 8 jaar ernaast dan misschien wel veel is.)
En 47 resp. 51 jaar bij de geboorte van de laatste twee kinderen - het kan, maar is toch niet zo waarschijnlijk.

Voor Joanna uit 1741 pleiten de achternaam Tempelman die zij krijgt toebedeeld bij het overlijden van haar dochter Henrica, en de doopgetuigen Bernardina en Jacobus Gerrits.

groeten van Jacqueline

afbeelding van g.rientjes

r.k. doop statie Dalfsen:
1734 Die 29 [geen maand vermeld, ws. januari] - baptizata est Joanna illegitime nata anno 1733, die 15 Februarii, cujus pater dicitur Gerrit Hendriks eques et mater Joanna Jansen van 't Kleijne Spant, quae postea matrimonialiter juncta est cum Derk Pannevis viduo. Matrina Willemina avia.

bij de doop:
eques = (militaire) ruiter

De tekst van de doop is dus (ongeveer):
1734 die 29 [ws. januari] - gedoopt is Joanna onwettig geboren in het jaar 1733, den 15 februari, van wie als vader wordt genoemd Gerrit Hendriks, ruiter, en moeder Joanna Jansen van 't Kleijne Spant, die daarna getrouwd is met Derk Pannevis, weduwnaar. Meter Willemina, grootmoeder.

Dit klopt met het vermeld in r.k. trouw statie Dalfsen:
1734 Die 5 Januarii - junxi matrimoniali vinculo Derk Derksen Pannevis, viduum, et Joannam Jansen van 't Kleijne Spant op de Weteringe. Coram testibus ancilla mea Fennigjen Suithof, Aaltjen Gerrits et multis aliis.

Deze Gerrit Hendriks is dus zeker niet de Gerrit Hendriks (Niensteen), die 21 februari 1734 r.k. trouwde met Lubbigjen Jacobs.

vr.gr. Jan Rientjes

Dank je voor de voogdijakte Ria. Helaas kan ik in de RK doopboeken Dalfsen verder niets vinden over Berendina Gerrits. Ik heb nog wel wat spoortjes gevolgd m.b.t. Hendrina en Joanna (voor het geval er idd twee zijn) Gerrits(en), maar dit bleken anderen.
Ook anderszins (overlijdens via genlias en familysearch) ben ik niet succesvol geweest w.b. Berendina.

Graag zou ik nog weten wat er precies staat bij de doop van Joanna Gerrits op 29 januari 1734 via
http://vpnd.nl/bronnen/ov/dalfsen/dalfsen_dprk_17331736.pdf
op de 3e blz.

Wie wil hier nog naar kijken voor me? Bij voorbaat dank!

groeten van Jacqueline

afbeelding van ria van bessen

Dag Jaqueline,

Dit is de voogdijakte van Gerrit Henriks Tempelman uit Berkum wanneer hij hertrouwt.

Zwollerkerspel 623
f389 - Eodem [11 mei 1755] die et judice, Richter T. van Muijden.
Keurnoten Gerrit Westerhof en Jan Westerhof.
Verschenen is Gerrit Hendriks Tempelman, weduwnaar van Lubbigjen Jacobs te Barkum. Tot mombers over zijn 5 kinderen (Hendrina, Janna, Aeltjen, Jacob en Berendina Gerrits) verzocht en geobtineerd Jan Nieustein [Nienstein], oom van vaders zijde, en Jan Egberts, neef van moeders zijde. Zij zijn in het Gericht gecompareerd en hebben de momberschap met handtasting aangenomen en beloofd als goede en getrouwe mombers waar te zullen nemen. De comparant treedt in aanwezigheid van de mombers tot de erfuiting en bewijst hij aan de zijn voornoemde kinderen de linnen en wollen kleren van hun moeder. Hij zal hun in kost en kleren onderhouden, en hun verder lezen en schrijven, en de dochters ook het naaien. Bij ziekte of zucht en buitenshuis dienende, mogen zij altijd in huis inkeren en zullen zij daar dan verpleegd worden. Jennigjen Hendriks, zijn tegenwoordige bruid, hierbij gesterkt door Andries Verhagen, gerichtsdienaar, als haar momber, alhier present zijnde, neemt deze 5 kinderen als haar eigen kinderen aan.

Je kunt beter zoeken naar Berendina Gerrits, de zus van Janna Gerrits - of ze trouwt en kinderen krijgt,haar overlijden enz. lijkt me.

Misschien levert dat een link op.

Jacob Gerrits zijn nageslacht wordt dus Nieuwenstein en dat is verder bekend. Daar hoef je geen energie in te steken.

Waar het nu om gaat is meer over Berendina te vinden, want van haar weten we zeker dat zij de zus is van Janna.

groet Ria

hallo Ria,

Het blijft wel spannend! Ik ben benieuwd wat er nog meer boven water komt.

Eerst even een reactie op jouw laatste antwoord:
Bij mijn weten heeft Janna geen Lubbigjen of een Lubbert
Klopt. ik weet niet, naar wie de oudste dochter Henrica is vernoemd. Maria is vernoemd naar Alberts moeder - en Marrigjen naar haar overleden zus. En verder kregen ze misschien simpelweg geen dochters meer? Hoewel het dan inderdaad een Lubbert had kunnen worden - dat wel.

Die doopgetuigen - dat is heel mooi! had ik nog niet eens gezien, al had ik inmiddels wel de dopen van Gerrit en Lubbigjen opgezocht. Die Hendrina kan ik overigens niet vinden - ik heb nogmaals de dopen doorgenomen; weet jij uit welk jaar zij is?
En wordt Janna Gerrits zelf ook nog met name genoemd in de door jou aangehaalde voogdijakte?
Een huwelijk van haar kon ik dus ook niet vinden.

Ik heb inmiddels via de mail contact gehad met Frits Niens (eigenlijk omdat ik in mijn onnozelheid dacht dat Niensteen misschien iets met Niens had te maken); en door zijn antwoord en jouw laatste gegevens kwam ik op een idee - wat misschien wel nergens op slaat; maar dat hoor ik dan graag!

Om te beginnen herinnerde Frits me eraan, dat als Janna Gerrits 1-1-1810 overlijdt, wordt gezegd dat zij 76 jaar oud. Hij kwam daardoor uit bij een doop, die in dit onderwerp al eerder is genoemd, nl

Quote:
R.K. Dalfsen:
Joanna geboren 15-2-1733 en gedoopt 29 januari 1734; onwettige dochter van Gerrit Hendriks en Joanna Jansen van ’t kleijne Spant – die ??? getrouwd is met Derk Pannevis????
Doopgetuige is Willemine,grootmoeder.

Ik begrijp het niet helemaal, een precieze vertaling is heel welkom, maar dit huwelijk hoort er bij:

Quote:
1734 5 jan Derk Derksen Pannevis, wed. Joanna Jansen van’t KleyneSpant op de Weteringe

En ik dacht toen ook dit huwelijk - als zijnde dat van de vader van de dopeling:

Quote:
1734 21 feb Gerrit Hendriks van't Niensteen Lenthe Lubbigjen Jacobs Rechteren

En nu vraag ik me het volgende af: is Janna Gerrits Nijenhuis/Tempelman de dopeling uit 1734 - en een onecht kind van Hendrik Gerrits van ’t Niensteen?
Dan klopt het dat Berendina haar (weliswaar half-)zus is; de leeftijd bij overlijden is juist - en zij is dan ook een Tempelman!
Ze is alleen wel oud bij de geboorte van haar laatste twee kinderen; resp. 47 en 51 jaar - maar het is niet onmogelijk.
O, en het is in ieder geval ook logisch dat ze geen Lubbigjen doopt!

groetjes, Jacqueline

bericht 2

Janna Gerrits d.v. Gerrit Tempelman [diens nageslacht dus Nieuwenstein heet] - zijn vrouw en haar moeder dus - heet Lubbigjen.

Bij mijn weten heeft Janna geen Lubbigjen of een Lubbert, toch?

Aan de andere kant - de doopgetuigen van Janna Gerrits x Albert Hendriks zijn; haar zus Berendina Gerrits en ene Jacobus Gerrits.

En wat nou zo vreemd is, laat die Gerrit Tempelman alias Nieuwenstein nou ook een Jacob en een Berendina hebben??

Ik kon ook geen huwelijk vinden van Janna Gerrits als dochter van Gerrit Tempelman alias Nieuwenstein in de gepubliceerde stamboomreeks van de Nieuwensteins.

Dus Jaqueline, het is jammer dat er geen Lubbert[tje] als kind van Janna is gedoopt. Dat is dus een minnetje, daarentegen wel de doopgetuigen die precies passen in de reeks Nieuwenstein. + geen huwelijk te vinden van een Janna Gerrits Nieuwenstein.

Bovendien had Janna Gerrits [Nieuwenstein] ook nog een zus Hendrina en een zus Aaltje volgens de voogdijakte van haar vader Gerrit Hendriks wanneer die hertrouwt mei 1755.

Ik zal proberen nog een bewijs te vinden betr. die Nieuwenstein/Tempelman

Je merkt dus wel - ik gooi alles weer open. Ik had ook beter eerst de stamreeks Nieuwenstein kunnen controleren voordat ik hier op het Forum reageerde.

groet Ria

[ 03. November 2010, 11:25: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

Jaquelina,

Als de vrouw van Albert Ramaker in de overlijdensakte van hun dochter Hendrika, dus haar moeder Janna Tempelman wordt genoemd, dan is zij dus een Tempelman.

Ik heb alleen aangegeven dat [volgens iemand anders] deze Janna niet de dochter van Gerrit op Tempelman uit Berkum is.

Dus moet er gezocht worden naar een Janna d.v. Gerrit alias Tempelman of van de Hoeve die dus met Albert trouwt.

Ik hoop dat de verwarring nu over is, blijft natuurlijk wel de teleurstelling... een beetje.

groet Ria

Eerlijk gezegd begrijp ik er nu even niets meer van!

Deze Joanna

Quote:
Die 22 septembris 1741 baptizata est Joanna Gerrits, cujus pater Gerrit Hendriks et mater Lubbigen Jacobs conjuges op 't Tempel in Barcum. Matrina Elisabeth Hendriks.

is dus een ander dan

Quote:
den 31. januarij 1766 Albert hendriks J.M. uit Emmen met Janna Gerrits J.D. van de hoeven in Emmen (?) beiden Roomsch getrouwt alhier den 2. maart 1766

omdat haar vader een Nienstein is - dat betekent dat het huwelijk van Joanna Gerrits uit 1741 bekend is?

Wel jammer - en betekent dit dus ook, dat

Quote:
Hendrika Ramaker, geboren te Dalfsen, oud 74 jaren, echtgenoot van Gerrit Jan Scholte, dochter van Albert Ramaker en Janna Tempelman, overlijdt 10-2-1844

niet de dopeling is van 15-1-1767, dochter van Albert Hendriks en Joanna Gerrits?

groeten van Jacqueline (lichtelijk verward!)

[ 02. November 2010, 21:59: Bericht gewijzigd door: jacqueline ]

Sorry Jaqueline,

maar ik bedoelde dat deze Janna Gerrits - dus die Janna van Gerrit Hendriks Niensteen op Tempelmans - NIET de jouwe is.

Ik zal morgen haar huwelijk opzoeken dan zie je het met eigen ogen en kun je deze Janna schrappen.

Er moet dus verder worden gezocht. Het leek zo mooi, maar het schijnt dus niet zo te zijn.

groet Ria

Pagina's