afkomst Jan Herms Meijerink, ca 1781 Oldemarkt

DoorJacquelineop14/11/2010 - 21:31

Wie kan me helpen met het volgende.

Dit is het ouderlijk gezin van mijn betovergrootmoeder, Femmigje Meijerink:

Quote:
Jan Herms Meijerink is geboren omstreeks 1781 in Oldemarkt. Jan is overleden op 03-05-1860 in Steenwijkerwold, ongeveer 79 jaar oud. Jan trouwde, ongeveer 28 jaar oud, op 15-04-1809 met Grietje Karsten Bos, 26 jaar oud. Grietje is geboren in Steggerda Sloot, dochter van Karst Jochems Klases Bos en Trijntje Harmens Bos. Zij is gedoopt op 05-12-1782 in Steggerda. Bij de doop van Grietje was de volgende getuige aanwezig: Femmigje Harmens [tante moederszijde]. Grietje is overleden op 18-07-1860 in Steenwijkerwold, 77 jaar oud.
Kinderen van Jan en Grietje:
1 Grietjen Meijerink, geboren op 04-03-1810 in Steenwijkerwold. Bij de doop van Grietjen was de volgende getuige aanwezig: Geesje Karsten. Grietjen is overleden op 02-02-1882 in Steenwijkerwold, 71 jaar oud. Grietjen trouwde, 28 jaar oud, op 26-04-1838 in Steenwijkerwold met Jan Dijkstra, 28 jaar oud. Jan is geboren op 25-06-1809 in Steenwijkerwold, zoon van Herm Dijkstra en Jantje Jochems.
2 Harm Meijerink, geboren omstreeks 1813 in Steenwijkerwold. Harm is overleden op 02-11-1892 in Steenwijkerwold, ongeveer 79 jaar oud. Harm trouwde, ongeveer 34 jaar oud, op 30-04-1847 in Oldemarkt met Annigje Schaap, ongeveer 24 jaar oud. Annigje is geboren omstreeks 1823 in Steenwijkerwold.
3 Karst Meijerink, geboren omstreeks 1815 in Steenwijkerwold. Karst is overleden op 02-07-1895 in Steenwijkerwold, ongeveer 80 jaar oud. Karst trouwde, ongeveer 46 jaar oud, op 20-04-1861 in Weststellingwerf met Annigje Mulder, ongeveer 34 jaar oud. Annigje is geboren omstreeks 1827 in Peperga, dochter van Berend Mulder en Aaltje Hendriks Bennik.
4 Arend Jans Meijerink, geboren omstreeks 1817 in Rijssen. Arend is overleden op 07-08-1876 in Steenwijkerwold, ongeveer 59 jaar oud.
5 Jan Meijerink, geboren omstreeks 1819 in Steenwijkerwold. Jan is overleden op 30-09-1826 in Steenwijkerwold, ongeveer 7 jaar oud.
6 Trijntje Meijerink, geboren omstreeks 1822 in Steenwijkerwold. Trijntje is overleden op 28-03-1906 in Steenwijkerwold, ongeveer 84 jaar oud.
7 Meijerink, levenloos geboren kind, geboren op 21-05-1824 in Steenwijkerwold.
8 Femmigje Meijerink, geboren op 20-07-1825 in Steenwijkerwold. Femmigje is overleden op 05-01-1865 in Steenwijkerwold, 39 jaar oud. Femmigje trouwde, 28 jaar oud, op 27-04-1854 in Steenwijkerwold met Marinus Althof, 31 jaar oud. Marinus is geboren op 05-11-1822 in Naaldwijk, zoon van Georg Hendrik Althoff en Maria Hulspas. Hij is gedoopt op 05-11-1822 in Naaldwijk. Marinus is overleden op 29-01-1866 in Willemsoord, Steenwijkerwold, 43 jaar oud.

Over Grietje Karsten Bos heb ik via Tresoar aardig wat gegevens kunnen vinden.
De doop van Jan Herms Meijerink heb ik gezocht in Steggerda en in Steenwijkerwold; voor zover ik begrijp, ging R.K. Oldemarkt daar ter kerke.
In Steggerda heb ik niets gevonden, in Steenwijkerwold vond ik op 21 januari 1780 de doop van een Joannens, zoon van Hermani Joannis en Margareta Abels , doopgetuige is Aleide Wilhelm uit Paasloo.
Verder geen dopen van dit echtpaar gevonden, ook geen huwelijk.
Jan Herms krijgt wel een dochter Grietje – maar toch heb ik mijn twijfels of dit de juiste doop is.

Want ik vond ook dit echtpaar:

Quote:
Harmen Harms Meijerink. Harmen is overleden vóór 10-07-1763. Harmen trouwde op 20-04-1738 in Steenwijkerwold met Aaltje Harms. Aaltje trouwde later op 10-07-1763 in Steenwijkerwold met Jan Wijchers.
Kinderen van Harmen en Aaltje:
1 Hermannum Harms Meijerink. Hij is gedoopt op 02-04-1739 in Steenwijkerwold. Bij de doop van Hermannum was de volgende getuige aanwezig: Grietje Arends. Hermannum is overleden vóór 17-03-1753, ten hoogste 13 jaar oud.
2 Mariam Harms Meijerink. Zij is gedoopt op 30-07-1740 in Steenwijkerwold. Bij de doop van Mariam was de volgende getuige aanwezig: Metje Jansen.
3 Joannens Harms Meijerink. Hij is gedoopt op 01-02-1742 in Steenwijkerwold. Bij de doop van Joannens was de volgende getuige aanwezig: Grietje Harms. Joannens is overleden vóór 29-08-1745, ten hoogste 3 jaar oud.
4 Annam Harms Meijerink. Zij is gedoopt op 19-09-1744 in Steenwijkerwold. Bij de doop van Annam was de volgende getuige aanwezig: Metje Jansen. Annam is overleden vóór 21-02-1749, 4 of 5 jaar oud.
5 Joannens Harms Meijerink. Hij is gedoopt op 29-08-1745 in Steenwijkerwold. Bij de doop van Joannens was de volgende getuige aanwezig: Metje Jansen. Joannens is overleden vóór 11-02-1748, 2 of 3 jaar oud.
6 Theodoru Harms Meijerink. Hij is gedoopt op 21-08-1746 in Steenwijkerwold. Bij de doop van Theodoru was de volgende getuige aanwezig: Jannetje Jansen. Theodoru is overleden vóór 05-11-1751, ten hoogste 5 jaar oud.
7 Joannens Harms Meijerink. Hij is gedoopt op 11-02-1748 in Steenwijkerwold. Bij de doop van Joannens was de volgende getuige aanwezig: Jannetje Jansen.
8 Annam Harms Meijerink. Zij is gedoopt op 21-02-1749 in Steenwijkerwold. Bij de doop van Annam was de volgende getuige aanwezig: Anne Dirks.
9 Margaretam Harms (Grietje) Meijerink, geboren in Steenwijkerwold. Zij is gedoopt op 30-09-1750 in Steenwijkerwold. Bij de doop van Grietje was de volgende getuige aanwezig: Jannetje Jansen. Grietje is overleden op 12-02-1831 in Weststellingwerf, 80 jaar oud. Grietje trouwde, 37 jaar oud, op 21-10-1787 in Weststellingwerf met Lubbert Jans Meyerink. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op 20-10-1787 in Steggerda. Bij het kerkelijk huwelijk van Grietje en Lubbert waren de volgende getuigen aanwezig: Joanna Bosschers en Sjoerd Jans.
10 Theodorum Harms Meijerink. Hij is gedoopt op 05-11-1751 in Steenwijkerwold. Bij de doop van Theodorum was de volgende getuige aanwezig: Jannetje Jansen.
11 Hermannu Harms Meijerink. Hij is gedoopt op 17-03-1753 in Steenwijkerwold. Bij de doop van Hermannu was de volgende getuige aanwezig: Jannetje Jansen

Ik vraag me nu af of deze laatste dopeling wellicht de vader is van Jan Herms Meijerink, maar kan verder geen gegevens vinden.

Verder zie ik de naam Meijerink (met variaties) regelmatig voorkomen, niet alleen in Steenwijkerwold maar ook elders. Is bekend wat de herkomst is van deze naam?

Groeten van Jacqueline

Reacties

afbeelding van Jacqueline

Beiden wederom dank! Dus:
Grietje Abels = Grietje Egbers = Margaretha Everardi?
Ik heb het zo ingevoerd - maar hoop idd eenmaal meer bewijs te vinden!
Dat Harm Harmens, ook Harm Jans wordt genoemd is duidelijk. Wel apart, dat(ws) hun enige zoon niet als Harmen of als welk van de drie patroniemen dan ook van Grietje wordt gedoopt, maar als Jan.
Wat op zich het volgende ouderpaar voor Grietje Egberts (enz.)nog aannemelijker maakt - aangezien Harm geen grootouders heeft met de naam Jan:

Quote:
Ooststellingwerf, huwelijken 1754
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 21 mei 1754 in Makkinga
Man : Egbert Arents afkomstig van Oosterwolde
Vrouw : Grietje Jans afkomstig van Langedijke
Trouwregister Hervormde gemeente Makkinga Elsloo Langedijke 1739-1811
Inventarisnr.: DTB 549

In de VT en de naamsaannemingsregisters heb ik tot dusver geen verdere aanwijzingen gevonden.

Jan Meijerink is in 1811 met zijn dochter Grietje de enige die in Steenwijkerwold de naam aanneemt.

Wb de VT

Quote:
Volkstelling Kwartier van Vollenhove 1748
huisgezin Harm Meierink en Aaltien Harms.
kinderen boven 10 jaar ---.
kinderen beneden 10 jaar Harm.
knechten en meiden ---.
inwonenden en kostgangers Grietje Arens, kostganger.
plaats Schoutambt Steenwijk, Steenwijkerwold - Westeinde

Van de 8 kinderen die het echtpaar doopt t/m februari 1748 is blijkbaar alleen de oudste op dat moment nog in leven. Ook hij overlijdt, aangezien er in 1753 weer een dopeling is met dezelfde naam.
Resteren Annam (1749), Margaretam (1750)en Thesodorum (1751).

De enige over wie ik informatie heb gevonden is Margareta, zij overlijdt als Grietje Harmens Meyerink; de naam van haar vader Harm Meyerink staat vermeld in de overlijdensakte.

Quote:
Margaretam Harms (Grietje) Meijerink is geboren in Steenwijkerwold, dochter van Harmen Harms Meijerink en Aaltje Harms. Zij is gedoopt op 30-09-1750 in Steenwijkerwold r.k.. Bij de doop van Grietje was de volgende getuige aanwezig: Jannetje Jansen. Grietje is overleden op 12-02-1831 in Weststellingwerf, 80 jaar oud. Grietje trouwde, 37 jaar oud, op 21-10-1787 in Weststellingwerf met Lubbert Jans Meijerink. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op 20-10-1787 in Steggerda. Bij het kerkelijk huwelijk van Grietje en Lubbert waren de volgende getuigen aanwezig: Joanna Bosschers en Sjoerd Jans.
Kinderen van Grietje en Lubbert:
1 Harmen Lubberts Meyerink, geboren in Boijl (Weststellingwerf). Hij is gedoopt op 19-12-1787 in Weststellingwerf. Bij de doop van Harmen was de volgende getuige aanwezig: Froukje Jans.
2 Trijntje Lubberts Meyerink, geboren in Blesdijke. Zij is gedoopt op 27-04-1789 in Steggerda. Bij de doop van Trijntje was de volgende getuige aanwezig: Trijntje Jans.
3 Aaldert Lubberts Meyerink, geboren in Blesdijke. Hij is gedoopt op 10-07-1791 in Steggerda. Bij de doop van Aaldert was de volgende getuige aanwezig: Antje Arends. Aaldert is overleden op 14-02-1841 in Weststellingwerf, 49 jaar oud. Aaldert trouwde, 30 jaar oud, op 03-07-1822 in Weststellingwerf met Toontje Pieters Vredenburg, ongeveer 30 jaar oud. Toontje is geboren omstreeks 1792 in Steenwijk, dochter van Pieter Prinsen Vredenburg en Annigje Meyers.

groeten van Jacqueline

afbeelding van bartje

Jacqueline,
Nog een opmerking over de plaats van geboorte van Jan Herms.
Volgens mij klopt het helemaal wat Geert schrijft.
Nog een bijkomstigheid over de boerderij waar hij geboren is.
Die was hoogstwaarschijnlijk dezelfde als die waarin voor de Franse Tijd een r.k. schuilkerk gevestigd was. De pastoor van Steggerda kwam hier regelmatig diensten leiden, dopen en bedienen van zieken.
Die boerderij (De Dalhoeve) staat er nog.
Groeten, Bartje.

afbeelding van Geert Kuiper

Hallo Jacqueline

Volgens mij kun je aannemen (al is het een mager bewijs) dat jouw Jan Herms Meijerink gedoopt is te Stwld RK: 21-01-1780 als Jan zoon van Harm Jans & Grietje Egbers/Abels in 't Dal te Paaslo, SA Oldemarkt.

De vader werd oa bij zijn eerste huwelijk Harm Jans genoemd en woonde bij zijn tweede huwelijk(getuige ene Jan Willems!) te Paaslo

Verder kun je stellen: een bewijs is geen bewijs.
Maar dat is de vreugde van gen. onderzoek. Na jaren speurwerk in oa diverse andere bronnen krijg je pas het echte "eureka" gevoel.

Heb je al gekeken bij de VT 1748/1795?
En de naamgeving in 1812?

mvrgr Geert Kuiper

PS Barje (alias Klaas of Bartha) bedankt voor je duidelijke uitleg aangaande 't Dal. Ik ben n.l. erg geinteresseerd in dit gebied omdat daar ook gedeeltelijk mijn roots vandaan komen o.a. Voshoek te Stwld.

Dank je wel voor de uitleg m.b.t. de naam Meijerink en de locatie van De Dal, Bartje!

Ik heb ook in Steggerda gezocht naar de doop van Jan Herms Meijerink (ca 1781) - helaas zonder resultaat.

groeten van Jacqueline

afbeelding van bartje

Hallo Jacqueline,
De naam Meijerink komt dacht ik van de functie van meier, iemand die als zetboer een boerderij beheert voor de eigenaar. Hij is dus geen huurder.
Voor Geert Kuiper nog een antwoord op de vraag: Waar is De Dal.
Van Oldemarkt loopt een weg in oostelijke richting naar Friesland, tot de Friese grens 1 km lang. Aan die ene km stonden een paar boerderijen die samen het gehucht De Dal vormden.
Vlak over de grens ligt Blesdijke. De weg komt in De Blesse op de weg Steenwijk-Wolvega.
Vriendelijke groet,
Bartje.

Via tresoar dit huwelijk - mogelijk de ouders van Grietje Egbers/Margaretha Everhardi?

Quote:
Ooststellingwerf, huwelijken 1754
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 21 mei 1754 in Makkinga
Man : Egbert Arents afkomstig van Oosterwolde
Vrouw : Grietje Jans afkomstig van Langedijke
Trouwregister Hervormde gemeente Makkinga Elsloo Langedijke 1739-1811
Inventarisnr.: DTB 549

groeten van Jacqueline

Hallo beiden,

Dat ziet er heel mooi uit Geert, is de enige conclusie die ik kan trekken! Mijn hartelijke dank voor deze gegevens, ik heb me echt suf gezocht de laatste dagen, zowel in Overijssel als in Friesland.
De bruidegom zal dan Hermannu Harms zijn, de dopeling van 17-03-1753, zoon van Harmen Harms Meijerink en Aaltje Harms? Is dat waarschijnlijk, als hij de achternaam niet gebruikt? Blijkens de naamsaannnemingsregisters gebruikte Jan Herms Meijerink de naam al wel voor 1811. Hij zou uit het tweede huwelijk zijn - zijn oudste dochter is inderdaad een Grietje.

Dit lijkt mij tot dusver wel de meest waarschijnlijke optie voor w.b. de ouders van Jan Herms Meijerink.

Wel blijft het voor mij een vraag, waar Jan dan toch gedoopt is - in de doopboeken via VPTD kan ik hem niet vinden, noch in Oldemarkt, noch in Steenwijkerwold. Zijn er misschien nog andere doopboeken. die niet online zijn te raadplegen?
Volgens zijn overlijdensakte is hij geboren in Oldemarkt.
Een vraagje over de huwelijksgegevens: ik zie het nergens staan, maar zijn de data Trouwen Oldemarkt NG (dus resp. 3-9-1775 en 20-12-1778)de ondertrouwdata?

Wat ik ook nog niet kan verklaren, is de naam Arend bij de zoons van Jan Herms Meijerink.

Nog w.b. de naam Meijerink: ik weet niet of die uit Havelte ermee heeft te maken. De naam Harm zegt misschien niet zoveel - ik heb inmiddels de indruk dat de halve mannelijke bevolking van Overijssel zo heette. Maar dat zal wel komen door de overdaad aan Harmens in allerlei variaties die ik de afgelopen dagen de revue heb laten passeren.
Deze link is er nog wel - maar of dit er iets mee heeft te maken weet ik evenmin - de naam lijkt zo wijd verbreid, misschien zijn er wel wel meerdere verklaringen? http://www.ervealferink.nl/meijerink.htm

groeten van Jacqueline

afbeelding van eppe

Hallo,

in antwoord op de vraag waar de naam Meijering vandaan kwam heb ik het volgende:

In Havelte leefde eind 17e eeuw een Harm Meijering. Zou dat een link zijn? Zie ook Drenlias.

groeten,

Eppe

afbeelding van Geert Kuiper

Hallo Jacqueline

Misschien het volgende een stukje van je “Meijerink” puzzel?

Aldus gevonden en volgens mij de zelfde persoon:

- Trouwen Oldemarkt NG:
3- 9-1775 Harm Harms J.M. gew. hebbende op het Woldt en Jantjen Jans J.D. won. in den Dal.
X met attestatie op het Woldt.
- Trouwen Steenwijkerwold NG:
169 17-09-1775 Harm Jans jm StWold Jantjen Jans jd De Dal (Oldemarkt)
- Trouwen Steenwijkerwold RK:
17-09-1775 Herm Meijerink et Jantje Janses ex Paaslo

Hij hertrouwde.
Trouwen Oldemarkt NG:
-20-12-1778 Harmen Harmens wedn. Jantjen Jans en
Grietjen Egbers J.D. beijde won. in den Dal.
X 3-1-1779 Oudemarkt.
- Trouwen Steenwijkerwold RK:
04-01-1779 Hermanus Hermani(viduus) et Margaretha Everhardi ex Osserwolde? (Oosterwolde?)

Trek je conclusie!

Mvrgr Geert Kuiper

PS1 Trouwen Steenwijkerwold RK zijn te vinden: RK kerk Steenwijkerwold “St Andreas Parochie” zie
http://picasaweb.google.com/genkuiper

PS2 Waar ligt den Da(a)l bij Paaslo?

Hallo Bartje,

Bedankt voor je antwoord. Dit echtpaar had ik inderdaad ook gevonden - en het is mooi om te zien dat een ander er dan ook bij uitkomt.

Ik heb geprobeerd meer informatie te vinden over deze mensen, maar het wordt voorlopig alleen nog maar verwarrender.

Doopgetuige Aleide Wilhelmi uit Paasloo lijkt dezelfde als de volgende getuige, via tresoar:

Quote:
Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1789
Dopeling: Anna
Geboren in Blesdijke
Gedoopt op 17 augustus 1789 in Steggerda, Steenwijkerwold
Kind van Willem Jans en Sophia Arents
Doopheffer: Aaltjen Willems, afkomstig van Paaslo
Opm.: De ouders zijn afkomstig van Blesdijke
R.K. par. Steggerda, doop 1711-1812
Inventarisnr. : DTB 781

De dopeling is inderdaad op dezelfde datum ook R.K. gedoopt te Steenwijkerwijkerwold; getuige wordt hier genoemd: Arentjen Willems – hoewel het misschien ook gewoon een andere getuige kan zijn? (Doop lijkt er trouwens later tussen geschreven?)

Sophia Arends zal zijn:

Quote:
Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1756
Dopeling: Sophia
Geboren in Blesdijke
Gedoopt op 28 februari 1756 in Steggerda, Blesdijke
Dochter van Arendt Harms en Geldje Jans
Meter: Gietze Hendrichs
Opm.: De ouders zijn afkomstig van Blesdijke
R.K. par. Steggerda, doop 1711-1812
Inventarisnr. : DTB 781

Dit echtpaar doopt ook: 1751 Hiltruda; getuige Sophia Jans, moeders moeder en 1754 Sophia, doopgetuige: Joannes Harms.

Is dit nu ook dezelfde Arendje Willems?

Quote:
Gaasterland, dopen, doopjaar 1794
Dopeling: Sibrandus
Geboren in Wijkel
Gedoopt op 4 september 1794 in Balk
Zoon van Harmannus Johannes en Aantje Willems
Opm.: De dopeling is overleden
R.K. par. Balk, doop 1766-1811
Inventarisnr. : DTB 306

Gaasterland, dopen, doopjaar 1794
Dopeling: Sibrandus
Geboren in Wijkel
Gedoopt op 4 september 1794 in Balk
Zoon van Harmannus Johannes en Arendje Willems
Opm.: De dopeling is overleden, de vader ook Harmen Jans genoemd
R.K. par. Balk, doop 1766-1811
Inventarisnr. : DTB 306

En is dit haar vader weer? En alweer een Jan Harms – die waren er nogal wat?

Quote:
Weststellingwerf, huwelijken 1760
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 7 januari 1760 in Steggerda
Man : Joan Jans Jongerman
Vrouw : Jacobjen Arends
Opmerking : met dispensatie wegens verwantschap tweede graad, dus gezamenlijke grootouders. getuigen: Arend Harms en Jan Harms etc.
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Steggerda 1714-1812
Inventarisnr.: DTB 781

Het is steeds heen en weer zoeken tussen Friesland en Steenwijkerwold – en dan nog zijn er een hoop hiaten.

groeten van Jacqueline

[ 17. November 2010, 13:06: Bericht gewijzigd door: jacqueline ]

Pagina's