Aanwijzen toeziend voogd 1814/1815

DoorAnnelies Mateboer1op26/08/2015 - 14:45

Iemand bekend met het aanwijzen van een toeziend voogd in 1814/1815?

Het gaat om de gemeente Genemuiden.

Ik heb de zaken onderzocht van 1814/1815 van het vredegerecht Kampen en

het vredegerecht Zwolle, zonder resultaat.

Nog suggesties?

Reacties

afbeelding van Annelies Mateboer1

Mooi,  dank je wel en genoteerd!! Mijn foccus was echt die toeziend voogd, hopende dat hij wat meer van een familierelatie zou kunnen geven...

Van Rees is geen voorouder, in - en aangtrouwd, zover gaat de gegevens bij mij niet, en als hij van Wijhe komt, wil dat natuurlijk niet zeggen dat hij daar geboren is. Soms loop je er ineens tegen aan, dat heb ik, gelukkig, al een paar keer gehad. Dan was ik aan het zoeken, en zag ik ineens wat te maken had met personen in mijn kwartierstaat! Dan kom je ineens een paar generaties verder!

Nogmaals bedankt en jij ook succes!!

afbeelding van ria van bessen

Officieel heet dat - een memorie van successie, die trouwens ook bij / na overlijden van zijn vrouw moet zijn opgemaakt.

Ook kun je controleren of er een testament is. Want die zullen toch wel gewoon in Genemuiden zijn opgemaakt, lijkt mij. Of een boedelscheiding.

te vinden 

Stad Genemuiden toegang 122, invnr. 1237 [bevat het jaar 1831, maar wellicht ook 1824, zo niet dan zit dat in invnr. 1236, een inventarisnummer daarvoor dus]

Het beste is om dan eerst niet de notariële aktes aan te vragen, maar de index daar op, dat gaat veel sneller.

Mijn Hendrika is getraceerd hoor, deze reeks gaat terug naar dit echtpaar

Jannes Alberts van Rhees, kuyper getr. met Anna Roeloffs, jd uit Geelmuiden, ondertrouwd in Kampen op 17 febr. 1682, is afkomstig van Wieje.

= Wieje zou Wijhe zijn, maar daar kan ik geen bewezen aansluiting vinden, helaas...

Succes!

Oh dat is ook nog mooie! Gelijk genoteerd, wanneer ik dan weer een keer ga, dan kan ik dat nakijken. Ik heb nu al weer een hele lijst, en ben net geweest...

Ik heb wel een stel Hendrika's en Jannen, maar niet wat bij elkaar hoort ;-)

Hartelijk bedankt voor je tips, en ik hoop dat het gaat lukken!!

Er zou in ieder geval een akte van vermogen of onvermogen moeten zijn, na het overlijden van B. Eenkhoorn ivb met successierecht oftewel belasting. Misschien worden daar de voogden genoemd, mocht je toch niets vinden.

Hendrika Jans van Rees was de oma van mijn moeder.

Dat klopt, hij is van 2 december, hij was dus bijna 22 jaar, toen zijn vader is overleden, vraag me af of dat nog nodig is geweest. Bij zijn huwelijk was hij 26, en er wordt geen voogd genoemd in de akte of bijlagen.... wanneer ik weer een keer bij het HCO ben kan ik het nog wel een keer nakijken, maar ik denk dat ik niets vind....

Hoe zit jouw connectie met van Rees? Ik heb er zelf ook een massa ;-)

Als er voogden gesteld zijn, dan zou dat ná het overlijden van Berent Wolters [ 20 augustus 1824] zijn, omdat zoon Jan dan nog onmondig is.

Jan is volgens zijn huwelijksakte van 1802.

Dat weet ik Ria, sporadisch werd Eenkhoorn of Eenkoorn/Eenkcoorn wel gebruikt, mijn overgrootmoeder is ook een Eenkhoorn, en met hulp van Albert de Leeuw, en eigen onderzoek, heb ik daar het meeste wel van, maar ook hij had geen ouders van Gerrigje Gerrits (van Dijk)...

Je moet er wel op bedacht zijn dat Eenkhoorn voor 1811 niet of nauwelijks werd gebruikt. Tenminste die indruk heb ik, want Trijntje Lucas van Rees huwt Sijmon Wolters. In het oud rechterlijk archief Genemuiden heb ik bij hem nooit de toevoeging Eenkhoorn gevonden.

En toch blijkt dat hij dat achteraf te zijn.

** 4] Trijntje Lucas van Rees geb. in 1760 en overleden 74 jr oud te Genemuiden op 18-11-1834 [akteno. 32]

Zij huwde Sijmon Wolters [Eenkhoorn] wedr. van Janna Peters, hij geb. in 1754 overleden te Genemuiden op 18 april 1827 73 jr.oud, z.v. Wolter Sijmons Eenkhoorn en Aalfijt Herms

Die is het, en nee niets gevonden, in geen enkele akte (getuigen) of huwelijksbijlagen.

Maar van "van Dijk" zijn er ook zoveel in Genemuiden! Ik heb er ook die Fuite heten, en dan heten ze

ineens weer van Dijk, knap lastig....

Bedankt voor het meedenken Ria, en mocht ik nog eens wat over van Rees willen weten, dan

meld ik me wel ;-)

Er werden voor 1811 alleen voogden gesteld als de weduwe of wedr. hertrouwde.

Of als beide ouders waren overleden.

De periode 1811-1815 is een lastige wat dat betreft, ik heb ook regelmatig  gespeurd naar voogdij die er wel moest zijn, en er toch niet was.

Maar, je bedoelt deze.

** Femmigjen van Rees geb. 26-02-1797 en overleden 21-02-1844 te Genemuiden X  met Wicher Berends Eenkhoorn z.v. Berend Wolters Eenkhoorn en Gerritje Gerrits van Dijk

Is er via de huwelijkse bijlagen geen bewijs te vinden?

Ik kan je alles over van Rees vertellen, maar niet over van Dijk.

Pagina's