Foto stationsgebouw Zwolle

Topstuk Station Zwolle

De Zwollenaar kon als hij op reis wilde kiezen tussen diligence en trekschuit, maar vanaf 1864 kwam daar op revolutionaire wijze verandering in.

Het stationsgebouw lag toen nog midden in de weilanden. De trein, die met 45 kilometer per uur door het nog onontgonnen gebied denderde verkortte de reistijd aanzienlijk. Hoewel er tussen Haarlem en Amsterdam al sinds 1839 een spoorlijn lag, kwam het in Zwolle laat op gang. In 1863 was de spoorlijn gereed, maar omdat de spoorbrug pas in juni 1864 af was, konden reizigers pas vanaf toen doorreizen tot Zwolle.

De eerste trein op station Zwolle
Om precies te zijn reed de eerste trein over de spoorbrug Zwolle binnen op 4 juni 1864. De bewoners van de stad vierden feest. Vlaggen gingen uit, de mensen juichten het stomende monster van de moderne tijd toe. De gehele stad was geïllumineerd, ‘hetwelk met vetpotten geschiedde’. Tot slot een heus vuurwerkspektakel. 
Het vervoer richtte zich aanvankelijk op goederen. Pas later kwamen de passagiers meer in beeld. Het station was niet meer dan een barakje aan de Willemsvaart. Juni 1868 kwam het stationsgebouw gereed, dat nu nog steeds dienst doet. 

Hypermoderne kapconstructie
Het gebouw is heel bijzonder, vanwege de Neoclassicistische bouwstijl, maar ook vanwege de kapconstructie. De kap was van gietijzer, een voor die tijd hypermodern bouwmateriaal, gegoten door de firma Wispelweij. 

Fotograaf Deutmann
Deze foto is door F.W.H. Deutmann gemaakt vlak na de oplevering in 1868. Deutmann had in 1867 als fotograaf een ‘photographisch atelier’ aan de Bitterstraat bij de Roggestraat in Zwolle. Het atelier was open van 10 tot 4 uur. Later werkte hij aan de Kamperstraat waar hij ‘artistieke vergrootingen van elk bestaand portret’ maakte. Dat was niet het enige. Ook veranderend Zwolle fotografeerde hij. De industrialisatie kwam in het Oosten van Nederland op gang en dat merkte Deutmann ook. Oude luister en nieuwe glorie legde hij vast, zoals we zien op deze afbeelding.
Deutmann leerde het vak van zijn Duitse vader en staat bekend als eerste beroepsfotograaf van Zwolle. In ongeveer 1865 vertrok hij naar Zwolle, in die tijd a booming city. Hier zou het allemaal gaan gebeuren.

150 jaar spoor
In 2014 is het 150 jaar geleden dat Zwolle werd aangesloten op het spoorwegennet.