Catalogus van Wehkamp

Topstuk Wehkampcatalogus

Een schat van een blazer

‘Stralend van genoegen staat u voor de spiegel in deze blazer “Clara”. Sportief, maar toch zo gekleed. Wat een warme gloed in die prachtige blazervelours van pure wol. Die nieuwe schoudercoupe, zo vlot van lijn, staat u bijzonder goed. Kijk, helemaal op satijnzijde gevoerd. Als u deze blazer zou openmaken, vond u een paardeharen binnenwerk: de coupe blijft! “Clara” is een alleenverkoop van Wehkamp en geeft u leuke combinatiemogelijkheden. De prijs raadt geen mens: fl. 27’

Puntbeha's en servies
Bladerend door de catalogi van de firma Wehkamp uit de eerste jaren, komen we prachtige volzinnen en fraai ingetekende modellen tegen. De kleine brochures zijn uitgevoerd in sepia-tinten. De advertenties spelen duidelijk in op de huismoeder als gedroomde klant. Van puntbeha’s tot karpetten, en van meisjesjasjes tot servies, in 1958 is het allemaal te bestellen bij Wehkamp.

Het begint in de radiogids
Zes jaar eerder had Herman Wehkamp uit Slagharen een risico genomen. Hij plaatste een advertentie voor matrassen in de NCRV-radiogids. Die keuze was niet geheel toevallig: de radiogids bleef een hele week op tafel liggen, en met de keuze voor de NCRV verwachtte hij de meeste klanten in zijn omgeving te trekken. De advertentie leverde een enorm aantal bestellingen op, en bleek de start van een zeer succesvolle onderneming.

Kopen op bestelling
De firma Wehkamp specialiseerde zich in kopen op bestelling. Vanuit Slagharen, later Dedemsvaart, werden de producten verzonden naar een steeds uitdijend klantenbestand. Wehkamp was van meet af aan vooruitstrevend: een nauwkeurig bijgehouden adressenbestand in de vorm van een cartotheek was het eerste dat de medewerkers tijdens een grote brand in 1960 besloten te redden. Al gauw konden klanten bij Wehkamp betalen in termijnen. Een uitgekiend idee, waarmee klanten veel sneller tot een grote aankoop overgingen. Bovendien was Wehkamp één van de eerste bedrijven waar je 24 uur per dag je bestelling kon doorgeven, via het telefonische voice response system met de naam Jimmy. Het mag dan ook geen toeval heten dat Wehkamp in 1995 al een eigen website startte.

100% online
Een familiebedrijf is Wehkamp niet meer. Na in Britse handen te zijn geweest, kochten Nederlandse investeerders het op. Inmiddels heet het bedrijf wehkamp.nl. Sinds 2008 werkt het ‘100 % online’, zoals het op de eigen website vermeldt. Het hoofdkantoor staat in Zwolle, nog altijd in Overijssel. Hier is ook een nieuw distributiecentrum gebouwd. In diezelfde stad beslaan de catalogi en andere bronnen uit het bedrijfsarchief tientallen meters in onze depots. De catalogi vormen een prachtig inkijkje in trends binnen het dagelijks leven sinds de jaren vijftig.